Berlingske Business

Elsams køb af NESA godkendt

Elsams køb af NESA godkendt - 1
Arkivfoto. Elsams køb af Nesa til 10,5 mia. kr. er blevet godkendt af Konkurrencerådet. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Fusionen mellem det jysk-fynske energiselskab Elsam og det nordsjællandske elselskab NESA blev onsdag godkendt af Konkurrencerådet.

For at undgå, at det nye selskab får en dominerende stilling på elmarkedet, har rådet opstillet en række betingelser, som Elsam har accepteret, og som skal spare elforbrugerne for mellem 150 og 200 millioner kroner om året.

Betingelserne skal godkendes på et bestyrelsesmøde i Elsam torsdag. Sker det, er vejen banet for, at Elsam overtager Gentofte Kommunes og Københavns Amts aktier i NESA. De to ejer tilsammen 78,75 procent af aktierne, som Elsam har tilbudt at købe for 10,5 milliarder kroner.

Betingelserne er:

  • Elsam skal etablere et Storebæltkabel på 600 MW
  • Elsam må ikke købe og drive decentrale kraftvarmeværker de næste 12 år
  • Elsam skal nedbringe kraftværkkapaciteten med 830 MW nu. De 830 MW fordeler sig med et krav om, at Elsam skal bortauktionere 600MW kraftværkkapacitet, hvilket er en væsentlig mængde , og med et krav om, at Elsam skal sælge alle sine egne og NESA's decentrale gasfyrede kraftvarmeværker, der har en samlet kapacitet på 230 MW
  • Elsam skal overdrage NESA's ejerandele i Elkraft System og Transmission til en uafhængig virksomhed
  • Elsam skal sørge for, at nye leverandører får lettere adgang til NESA's kunders forbrugerprofiler, hvilket indebærer, at andre leverandører kan få et helkundeforhold inklusive afregning over for elselskabet


De 830 MW, som Elsam skal nedbringe sin kapacitet med, kan sammenlignes med, at Energi E2 har en samlet kraftværkkapacitet på 3500 MW. Købet af NESA indebærer overtagelsen af 36 pct. af aktierne i Energi E2.

/ritzau/RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen