Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Elsam-top pumpede værdier op i fusionforhandlinger

Det lignede mest en bevidst køreplan fra Elsams side, da fusionsforhandlingerne med DONG gik i vasken. Elsam ville regne på to forskellige måder, når man skulle værdisætte de to virksomheder.

De jyske elselskaber i Elsams ejerkreds stillede så store krav, at sammenbruddet i fusionsforhandlingerne mellem Elsam og DONG formentlig må betragtes som et planlagt og veltilrettelagt udfald, som Elsam-ledelsen helt bevidst havde styret henimod.

Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger strakte DONGs ejer, finansminister Thor Pedersen (V) sig særdeles langt for at få fusionen i hus, men han blev mødt af en række jyske elselskaber, som krævede en uhørt høj overpris for at gå med i en fusion.

Bruddet blev en realitet efter en episode, som peger på, at Elsam-toppen forhandlede på skrømt.

Synergigevinst
På et tidspunkt havde man i forhandlingerne - ved at medregne synergigevinsterne - udregnet en værdifastsættelse for Elsam, som svarede til en kurs mellem 1400 og 1500. Kursen svarer til en samlet værdi af Elsam på omkring 28 mia. kr., hvilket er omkring 10 mia. kr. mere, end den værdi Elsam har, hvis man tager udgangspunkt i kurs 890, som DONG i august købte Elsam-aktier til.

Finansministeriet og DONG havde altså strakt sig langt med dette bud.

Men mens Elsams ejere for deres eget vedkommende ville bruge kursen på de 1400-1500, når bytteforholdet mellem DONG-aktier og Elsam-aktier skulle fastsættes, var sagen en helt anden, når DONGs aktiepost i Elsam skulle værdifastsættes. Den aktiepost skulle nemlig ifølge Elsam-ejerne kun medregnes til kurs 890.

Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger var denne lidt særegne regnemetode afgørende for, at finansminister Thor Pedersen fredag aften afsluttede forhandlingerne uden resultat.

Elsam strammede kravene
Elsam har undervejs i forhandlingerne strammet sine krav. Det står klart, hvis man analyserer nærmere på de tal, som er sluppet ud.

Oprindelig lød kravet fra Elsam, at de to selskaber skulle anses som værende nogenlunde lige meget værd, mens man i DONG og Finansministeriet mente, at DONG var omkring halvanden gange så meget værd som Elsam.

Højere værdisat
Undervejs strakte statens folk sig langt, og man var særdeles tæt på et bytteforhold, hvor de to selskaber blev værdisat til det samme.

Men Elsam-toppen krævede mere.

Over for Berlingske Tidende bekræfter Elsams adm. direktør Peter Høstgaard-Jensen, at Elsam på et tidspunkt fremsatte et tilbud om, at gruppen af jyske elselskaber skulle have en aktiepost på 47 pct. i det fusionerede selskab, mens DONGs ejer, staten, skulle have 53 pct.

I det regnestykke skal man imidlertid korrigere for, at DONG allerede har en aktiepost på 25 procent af Elsam-aktierne. Når man regner det med, betyder det, at Elsam med den foreslåede model reelt er værdisat langt højere end DONG.

Hvis DONG fraregnet de Elsam-aktier, som DONG ejer, har en anslået værdi af 25 mia. kr. vil det svare til, at værdien af Elsam skal være cirka 42 mia. kr., hvilket er mere end det dobbelte af den værdi på 17,8 mia. kr., som Elsam vil være værd, hvis man tager udgangspunkt i kurs 890, som Elsam-aktien senest er handlet til.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen