Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Ellers tak til lave tyske priser

Konkurrencelov: Tysk detailhandel må ikke give større rabatter, selv om forbrugerne ønsker dem. Beklædningskæden C&A trues med bøder på en kvart million euro, fordi man har dristet sig til at give 20 procents nedslag i prisen.

BERLIN

Tyske forbrugere er for dumme til at købe ind på egen hånd.

Det er indtrykket, efter at en domstol i Düsseldorf op til weekenden truede tekstilkoncernen C&A med bøder på 250.000 euro (knapt to mio. kr.), fordi den ville give kunder rabat.

C&A tilbød ved årsskiftet alle, der betalte med kreditkort i firmaets varehuse i Tyskland, 20 procents nedslag i prisen. Argumentet var, at kreditkort sparede tid i de første uger af januar, hvor detailhandlen opererer med to valutaer - den gamle D-mark og den nye euro.

Tyskland har imidlertid en lov om unfair konkurrence. Den er fra 1909 og forbyder aktioner, som giver »indtryk af indrømmelse af særlige købsfordele« til kunderne. Altså skred dommeren ind. C&A reagerede med at udvide rabatten til alle - altså også til kontantbetalere. Men også det er tilsyneladende forbudt.

Straffeaktionen mod C&A fremkalder nu en debat om de meget faste rammer, der i et århundrede har omgivet den tyske detailhandel. Kritikere peger på, at konkurrenceloven i praksis forbyder enhver form for konkurrence. Det er for eksempel påfaldende, at en vare stort set koster det samme, uanset om den købes i en eksklusiv forretning eller et discountskur. Der er også strenge regler for udsalg. Skønt en ny lov har søgt at bløde begreberne op, er egentlige udsalg i princippet kun tilladt to gange om året - samt hvert 25. år, når en butik har jubilæum.

Kritikere forbinder den strikse håndhævelse med et af tysk økonomis grundlæggende problemer: Forbrugerne har besvær med at komme af med deres penge. Udover rabatforbudet har Tyskland en lukkelov, der betyder, at butikkerne kun sjældent har åbent på de tidspunkter, hvor kunderne har fri.

Hen over weekenden kritiserede politikere fra flere partier forholdene. »Her blæser stadig de gamle vinde om, at man skal beskytte forbrugerne mod for meget konkurrence,« fnyste bl.a. De Grønnes tidligere sundhedsminister Andrea Fischer. Fra det liberale FDP lød der kritik af »en lov, der plejer billedet af den umyndige forbruger«. Også det tyske forbrugerråd harmes over de stive paragraffer og roste C&A for det »kundevenlige« initiativ.

Men paragraffen forsvinder næppe med det første. Dels tillader EU, trods alle idealer om mere konkurrence, »en vis diskriminering af indenlandske forbrugere«, som en embedsmand fra Unionen udtrykker det over for Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. Og dels er de tyske detalhandelsorganisationer glade for forbudet. Det forhindrer, at især mindre butikker kastes ud i udmarvende priskrige, hedder det. »Ellers havde vi jo et værre postyr hele tiden,« gyser en talsmand.

Forbrugerne ser dog ud til at ville klare ærterne selv. De stod i lange køer foran C&As kasseapparater i lørdags stik imod alle paragraffer og foreninger.

Glæden bliver sikkert kort. Tyskland er et retssamfund. Den uorden, som de lave priser medfører, vil formentlig blive afskaffet med loven i hånd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen