Berlingske Business

Elite var Clippers springbræt

Skibene fra det konkursramte skandalerederi Elite Shipping blev shippingmanden Torben G. Jensens springbræt til vækst for Clipper Groups aktiviteter inden for multipurpose- og projektskibe.

Unibank, BG bank og Danmarks Skibskreditfond led voldsomme tab, da Elite Shipping i slutningen af 1990erne kollapsede og efterlod milliardgæld til banker og skibskreditfond. Rederiet Elite var også et dyrt bekendtskab for de tusindvis af danskere, som havde investeret i Elite-anparter.

Efter konkursen i 1999 blev Elite Shipping omdannet til selskabet Elite Rederi med storbanken Nordea og Danmarks Skibskreditfond som aktionærer.

Kommercielt springbræt
»De kunne ikke sælge rederiets skibe uden at få et endnu større tab. Derfor valgte de at drive skibene videre i en strategisk alliance med os. Bankerne havde en mulighed for at undgå yderligere gæld. For os var samarbejdet en mulighed for at udvide vores aktiviteter,« siger Søren Halsted, administrerende direktør i Clipper Denmark.

Bankerne og Clipper dannede 28. juni 1999 joint-ventureselskabet Clipper Elite Carriers (CEC). Frem til september 2002 købte Clipper omkring 35 af skibe af bankerne samt disses aktier i Clipper Elite Carriers A/S.

»I de første år var Clippers interesser inden for dette specielle segment ikke store nok til for alvor at spille en rolle. Købet af Elite-skibene var et vendepunkt, et kommercielt springbræt, om du vil,« siger Søren Halsted.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen