Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Ekspert: IT-aktier retter sig ikke i 15-20 år

Hvis man ikke har tid og råd til at vente i mange år, kan man lige så godt sælge alt, hvad der står IT på, vurderer en aktieekspert.

Der vil formentlig gå mindst 15 til 20 år, før de sidste års nedtur for IT-aktier er hentet hjem igen. Så hvis man skal bruge sine penge, kan man lige så godt sælge det hele nu i stedet for at vente.

Det vurderer Christian Elsmark, chef for investeringsområdet i det britiske finanshus T. Rowe Price i London.

»De fleste private, som har tabt stort på aktier, anlægger en »anker-strategi«. De kaster anker, lukker øjnene og håber på, at kurserne stiger igen. Men det er ikke realistisk, at IT-aktier generelt vender tilbage til 2000-niveauet inden for nogen overskuelig fremtid,« siger Christian Elsmark.

Flere af de engang så eftertragtede IT-aktier er faldet 50 procent eller mere, og det betyder, at de skal stige 100 procent for at komme op på startniveauet igen.

»Så store stigninger er der desværre slet ikke udsigt til. Så hvis man ikke har råd til at vente 15 til 20 år, så sælg. Man skal også sælge, hvis man ikke ville købe de samme aktier i dag,« vurderer Christian Elsmark.

Han tilføjer, at aktiemarkedet historisk set har været præget af meget lange perioder, hvor der ikke sker ret meget med kurserne. Markedet ligger stille hen i en slags dvale i lange perioder, for så pludselig at overraske med enorme stigninger.

»Og det er sandsynligvis sådan en stille periode, vi står foran nu. Der er selvfølgelig altid enkelte aktier, som overrasker og stiger meget voldsomt på kort sigt. Men markedet som helhed vil sandsynligvis kun stige ganske lidt i mange år fremover. De stigninger, vi så i 1990erne på 20 til 30 procent årligt, får vi ikke igen inden for en overskuelig fremtid,« siger han.

Han mener også, at private ofte har en tendens til at rette fokus mere mod muligheder og kursstigninger, end på faren for, at der kommer nye fald. De glemmer derfor betydningen af, at man spreder sine investeringer ud over en masse forskellige ting, både store og små aktier, obligationer og andre ting, så risikoen på den måde bliver reduceret.

IT-aktiernes nedtur burde være den bedste lærestreg for alle private om, hvor vigtigt det er at sprede risikoen, fremhæver den britiske finansekspert.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen