Berlingske Business

Ekspert: Bankpakke er en støttepakke

Med bankpakke II er pengeinstitutterne blevet sikret, mens staten påtager sig risikoen for tab. Det mener professor i finansiering.

Bankpakken II sikrer i høj grad pengeinstitutterne, mens staten står med en stor risiko for tab, hvis en bank går ned. Det mener Finn Østrup, der er professor i finansiering ved Handelshøjskolen i København, CBS.

- Bankpakken tilbyder bankerne hybridkernekapital. Og går en bank ned, ryger aktiekapitalen først - og nummer to er netop hybridkernekapital. Det betyder, at staten ligger som nummer to i rækken, hvor risikoen for at tabe penge er størst, siger Finn Østrup til Ritzau.

Professoren mener, at man kan betragte bankpakken som en støttepakke til bankerne. Ved bankpakke I gik pengeinstitutterne selv ind med 35 milliarder kroner i Det Private Beredskab til nødlidende banker de kommende to år. Bliver der brug for flere penge, går staten ind og dækker. Men da staten nu går ind med 100 milliarder kroner, inden pengene fra Det Private Beredskab skal udløses ved et bankkrak, får det Finn Østrup til at se en stor risiko ved den nye pakke.

- Pengeinstitutterne er i virkeligheden blevet sikret. Og jeg sætter spørgsmålstegn ved, om de kommer til at betale penge ud over den årlige forsikringspræmie på to gange 7,5 milliarder kroner. Det kan gå hen og blive dyrt for staten, siger Finn Østrup.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen