Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Egmont er top tunet til TV 2-køb

Egmont er top tunet til TV 2-køb - 1

Mediekoncernen Egmont fik i 2003 det hidtil bedste resultat nogensinde. Underskuddet er på tre år vendt til et rekordoverskud på 357 mio. kr. Sammen med en egenkapital på 1,6 mia. plus skjulte ejendomsværdier på over en halv mia. kr. er Egmont klar til TV 2.

Det bliver næsten som at klø sig i nakken, hvis Egmont beslutter sig for at købe TV 2/Danmark senere i år. I hvert fald kommer det på ingen måde til at knibe med kontanter til at foretage investeringen, der er vurderet til at løbe op i to-tre mia. kr. For med et historisk resultat for 2003 og en toptrimmet mediekoncern, der på alle områder er gået frem og nu råder over en egenkapital på 1,6 mia. kr. plus over en halv mia. kr. i skjulte ejendomsværdier, er Egmont mere end nogensinde klar til at byde på TV-stationen i Odense.

Koncernchef, Steffen Kragh, har da også kun lutter brede smil at byde på, når der spørges til ønsket om at blive medejer af TV 2/Danmark. Til gengæld er han forbeholden med at kommentere sagen, fordi VK-regeringen endnu ikke har fået fastlagt udbudsbetingelserne:

»Det eneste, jeg vil sige om TV 2, er, at vi er interesseret i at se på TV 2, når det bliver udbudt. Forudsætningen er, at det skal drives som en kvalitetsstation. Vi vil ikke betale så meget for TV 2, at vi dernæst tvinges til at slække på kvaliteten,« siger han.

Ingen er udelukket
Steffen Kragh lægger dog ikke skjul på, at koncernens rekordresultat for 2003 med et historisk overskud på 357 mio. kr. samt pengene på kistebunden, gør det væsentligt lettere at deltage i opløbet.

Egmont, som meget tidligt i diskussionen om privatiseringen af TV 2 gik sammen med JP/Politikens Hus om et fælles købskonsortium, åbner desuden døren for at få andre medier med i fælleskonsortiet. Hverken navne som norske Schibsted og Orkla Media eller svenske Bonnier og MTG vil han udelukke:

»Vi kigger på det sammmen med JP/Politiken. Men det er ikke definitivt, at det kun skal være dem. Vi har i hvert fald ikke lagt det fast,« siger Steffen Kragh og nikker lydløst samtykkende til kendsgerningen, at Egmont nu indtager en så dominerende position, at mediemastodonten kan fungere som dynamo i det videre strategiske samarbejdet med JP/Politiken.

Med til at gøre Egmont yderligere godt rustet til et eventuelt køb af TV 2 er en række skjulte ejendomsværdier, som kom frem sidste år, men som endnu ikke optræder i årsregnskabet.

Godt kapitalgrundlag
Virksomhedens to ejendomme i Vognmagergade i København er nemlig i virkeligheden over en halv mia. kr. mere værd end de er værdisat til i Egmonts regnskab. Hovedsædet er værdisat til 472 mio kr., men er ifølge den offentlige vurdering fra Københavns Kommune lige knap en mia. kr.

Steffen Kragh vedstår, at der ikke er sket noget med at få bogført den skjulte værdi og nøjes med at sige: »Det er klart, vi har et kapitalgrundlag der. Vi har i hvert fald en masse ejendomme,« siger han og bekræfter, at kommunens tal er korrekte.

På spørgsmålet om, hvorfor værdien så ikke er blevet opskrevet, siger han: »Det vil jeg ikke kommentere på.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen