Berlingske Business
08:57Novo foreslår to nye medlemmer til bestyrelsen

Ecco støver imaget af

Design er nøgleordet for Eccos ny koncernchef, Dieter Kasprzak, som er svigersøn til den nu afdøde grundlægger af Ecco, Karl Toosbuy. Han planlægger nu at putte Eccos lidt støvede image en tur i vridemaskinen.

Eccos image skal pudses af og friskes op. For efter at Eccos grundlægger, Karl Toosbuy, i sommer gik bort, har svigersønnen, designeren Dieter Kasprzak, sat sig i chefstolen.

»Det vigtigste for os er vore produkter - det er vores kerne,« siger Dieter Kasprzak, som er kendt for at have sans for detaljen.

Han har i 25 år været tilknyttet Ecco som designer af de verdenskendte sko, først som freelance designer og de sidste 12 år som fastansat.

»Vi forsøger i øjeblikket at komme væk fra vort lidt gammeldags image. Jeg synes ind imellem, at det er for kedeligt. Kan vi ikke begejstre, så dør vi om 20 år,« siger Dieter Kasprzak.

Han er dog overbevist om, at Ecco vil blive ved med at begejstre, for den globale skogigant har ifølge Kasprzak det bedste skokoncept i verden. Og i USA, Østeuropa og Asien har Ecco-skoene et mere trendy image end i Nordeuropa. Derfor er Karl Toosbuys mål - at fordoble den milliardstore omsætning de næste fire år - stadig intakt.

»Om ti år ser det fantastisk ud,« lyder det fra Dieter Kasprzak.

Et af vækstparametrene bliver at fordoble antallet af Ecco-shops. I dag findes der godt 400 af slagsen, hvoraf de fleste er på franchise basis. Og Asien er det ny vækstmarked, hvor europæiske varer ifølge Kasprzak er eksotiske.

Golfsko i tre størrelser
Ecco producerer i dag herre-, dame-, børne-, sports- og golfsko. Heraf er dameskoene langt det største produkt. Golfskoene er et af Dieter Kasprzaks værker, og ideen fik han for godt ti år siden efter en golftur i regnvejr med svigerfaderen.

»Det var svært at finde de rigtige golfsko, og jeg foreslog derfor halvt i sjov, at vi selv skulle producere dem. Det var ikke så meget for at tjene penge på dem, men mere for at bevise, at vi kunne,« siger Kasprzak.

Første produktion blev kun lavet i tre størrelser - de størrelser som Dieter Kasprzak, Karl Toosbuy og deres golfkammerat brugte.

Siden da er det gået hurtigt. I dag er Ecco den næststørste leverandør i verden på det høje prisleje af golfsko. Eccos golfsko er flere gange i USA blevet kåret som de bedste, og i år forventes salget at blive fordoblet.

Men det stopper ikke her, for skogiganten med de komfortable sko vil også have del i sportsmarkedet. Salget af sportssko er dog endnu ikke slået igennem.

»Det bliver en lang og sej tur, før sportsskoene får rigtigt fat - men hvis vi gør det rigtigt, er jeg sikker på, at de får den samme succes som golfskoene,« siger Kasprzak.

Og der er ifølge ham ingen teknisk grænse for, hvad Ecco kan producere.

»Jeg har masser af ideer, men vi skal fastholde fokus på de ting, som vi er gode til, og det er at lave komfortable fritidssko. Vi vil gerne være verdens mest kendte brand i fritidssko,« siger Dieter Kasprzak.

Hans vision er at lave individuelle sko, som er tilpasset den enkelte kunde, og Kasprzak fortæller begejstret om, hvordan teknologien vil blive mere og mere vigtig i skoproduktion.

»Vores styrke er vores teknologi og vores evne til at lave hightech-produkter. Jeg tror på, at vi kan være de første i verden, der ved hjælp af den nyeste teknologi kan producere individuelle sko, der både i design og pasform er lavet til den enkelte forbruger,« siger Dieter Kasprzak.

Geografisk spredning
USA og Tyskland er de største markeder for skokoncernen, men den nedadgående dollar og et svagt tysk marked har de sidste to år kostet dyrt og sat spor i omsætningen og puttet betydeligt pres på indtjeningen. Takket være Karl Toosbuys evne til satse har Ecco-koncernen ifølge Kasprzak holdt sig sikkert oven vande trods hårde vilkår.

»Karl Toosbuy tog chancer, og det lever vi godt af. Han gik for eksempel ind på det russiske marked i en tid, hvor ingen troede, at man kunne tjene penge i Rusland,« siger Dieter Kasprzak.

Eccos geografiske spredning på cirka 50 markeder er derfor Karl Toosbuys fortjeneste. Halvdelen af omsætningen hentes i dag i Vesteuropa, en fjerdedel i USA og resten i Asien og Rusland.

»Men vi skal hele tiden holde øjnene åbne for nye muligheder, vi skal derfor kigge nøje på, hvilke typer produkter vi har, og hvilket land vi producerer i,« siger Dieter Kasprzak.

Ecco producerer i dag selv hele cyklusen i skoproduktionen - eller som Karl Toosbuy sagde: ECCO har fra ko til sko. Produktionen er i dag spredt spredt ud over syv lande, hvoraf Ecco selv ejer fem fabrikker. En ny fabrik er i dag under opbygning i Kina, som er et af koncernens vigtigste vækstmarkeder. Den kinesiske skofabrik, som kommer til at koste godt 200 mio. kr., skal producere fem mio. par sko årlig. Produktion starter, hvis alt går vel i marts næste år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen