Berlingske Business
17:42

Dyre boliger binder unge til hjemmet

Boligøkonomi: En vellønnet, ung familie med 500.000 kr. i husstandsindkomst har dårligt råd til at købe en ny bolig i dag.

Tårnhøje - og fortsat stigende - boligpriser tvinger mange unge til at blive boende langt længere tid hjemme hos deres forældre end for få år siden.

Selv en forholdsvis vellønnet, ung familie, hvor begge tjener 25.000 kr. om måneden, har dårligt råd til at købe en ejerbolig i København eller Nordsjælland, vurderer chefanalytiker i Danske Bank Steen Bocian.

Det er dog ikke alene boligprisen, som får unge til at flytte senere hjemmefra. Det spiller også ind, fremhæver økonom i BRFkredit, Jens Christian Nielsen, at unge uddanner sig mere end før, og derfor først får en indkomst senere i livet.

Mange stifter også familie senere i livet, ligesom kvinderne får børn i en højere alder end før. I 1960 var den gennemsnitlige alder for fødende kvinder således tæt ved 27 år, mens den i dag er oppe på næsten 30 år, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

»Samlet er det derfor i dag normalt, at unge køber deres første bolig, når de er omkring 35 år, hvor gennemsnitsalderen for ti år siden var nede omkring 30 år,« siger Jens Christian Nielsen.

Tommelfingerregel

Steen Bocian fra Danske Bank siger, at man som en tommelfingerregel har råd til at købe en bolig, der 2,5 gange dyrere, end ens årsløn.

Tjener man 400.000 kr., har man således råd til at et hus eller en lejlighed til 1,0 mio. kr.

Er indtægter oppe på 500.000 kr. eller 600.000 kr., stiger denne købesum til henholdsvis 1,2 og 1,5 mio. kr.

»Men for 1,2 mio. kr. er det også svært, at få en familiebolig i København. Det kan godt lade sig gøre, hvis man kommer uden for byen. Men det er svært, og en indkomst på 500.000 kr. årligt er endda ganske meget for unge familier,« siger han.

Fuldmægtig på Danmarks Statistik, Anna Quist, bekræfter på baggrund af tal fra den nye publikation »Befolkningens bevægelser 2001,« at unge flytter senere hjemmefra.

»Hvorfor det er sådan, har vi ikke analyseret. Men det er en tendens, der har stået på i flere år. En del af årsagen er muligvis, at danske familier bor i større boliger end før. En anden grund kunne være, at søskendeflokken generelt bliver mindre, så der er bedre plads til at bo hjemme. Dertil kommer, at unge uddanner sig mere,« siger hun.

Inden for det seneste halve til hele år er det blevet lidt nemmere at købe ny bolig, fordi renten er faldet og lønningerne er steget. Boligudgiften er som følge heraf kommer til at veje lidt mindre på et familiebudget.

»Men ser man på det i forhold til et par år siden, så er det i dag langt dyrere at købe en bolig,« siger Steen Bocian.

Han tilføjer, at det optimale for unge familie ofte vil være, at starte i en lejebolig. Men de kan være svære at få fat i, og derfor tvinges stadigt flere unge ud på markedet for ejerboliger.

»En del får så gavn af, at deres forældre har store friværdier i deres boliger, som de bruger til såkaldte forældrekøb af lejligheder. Så i visse tilfælde løber friværdierne med børnene. Men generelt er det nok sværere og økonomisk mere vanskeligt for unge familier, at komme ud på boligområdet, end det har været i mange år,« lyder det fra Danske Banks chefanalytiker.

les@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen