Berlingske Business

Dyr euro plager europæerne

De europæiske bilfabrikker kom ud af første halvår med vidt forskellige meldinger om, hvordan de klarer sig i konkurrencen.

Mens asiatiske bilfabrikker jubler over deres globale succes, er der længere mellem gode tal i de regnskaber, der lige nu kommer som perler på en snor fra de europæiske bilfabrikker.

DaimlerChrysler, der som bekendt er både amerikansk og tysk, er tilfreds med omsætningsudviklingen, men har alligevel 18 pct. ringere indtjening end sidste år, bl.a. fordi man føler det nødvendigt at investere voldsomt i endnu mere kvalitet.

De tyske kolleger BMW jubler over, at de nu i antal sælger flere biler end kollegerne hos DaimlerChrysler, og her meldes der om 14,5 pct. øget indtjening på »beameren«, der bl.a. er uhyre populær i USA.

Svært for VW
VWs topchef Bernd Piechetsrieder kan ikke fortænkes i det, hvis han er ved at fortryde, at han skiftede fra BMW i München til Wolfsburg. Han regner stadig med at sælge flere biler end i fjor, nemlig 5,1 mio. styk mod 5,0 mio. i fjor, og årsresultatet ventes stadig at blive på næsten 20 mia. kroner, men han har problemer med indtjeningen i Kina og især i USA, hvor der ventes et underskud på syv mia. kroner, fordi Jetta- og Passat-biler plages på konkurrenceevnen på grund af den dyre euro.

Renault jubler derimod og øgede i første halvår indtjeningen med 29 pct. efter salg for næsten 150 mia. kroner.

Der er også glæde hos Ford-filialen Volvo i Sverige, hvor man vil ansætte 2.000 mand ekstra i Göteborg og igen lave treholdsskift i produktionen.

I Frankrig piber Peugeots ledelse ikke, selv om indtjeningen i første halvår faldt 22 procent.

Ledelsen regner med at nå det forventede årsresultat alligevel - når nye modeller lanceres, for her venter man øget europæisk købelyst.

Hos Fiat i Italien er det næsten ekko af de senere års rapporter: Underskud på bilproduktionen på grund af svigtende salg, tre ugers strejke - og måske også lidt chok over topchefen Umberto Agnellis død i maj.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen