Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Dyk i Dyrup

Malingproducenten Dyrup, der trækker Monberg & Thorsens indtjening, er kommet under pres. Nu forstærker Dyrup indsatsen på industrimaling.

Farveproducenten Dyrup er alt for afhængig af sine træbeskyttelsesmidler, der blandt andet tæller Gori. Især i et år som 2004, hvor det meste af Europa var præget af dårligt vejr, som betød at mange sprang det udvendige malearbejde over.

For første gang i næsten ti år har det børsnoterede Monberg & Thorsens guldæg således udsigt til et fald i omsætningen i år.

»Vi er meget afhængige af vejrliget. Hele 60 pct. af vores omsætning er træbeskyttelsesmidler, der ellers kun udgør 30 pct. af markedet for farver, og i tredje kvartal har der i Europa været 50 pct. mere nedbør end normalt,« siger administrerende direktør Steen Bjerre.

Et af Dyrups indsatsområder er derfor at mindske afhængigheden af træbeskyttelse.

»Det betyder ikke, at vi skal sælge mindre træbeskyttelse. Til gengæld skal der sælges endnu mere af andre farveprodukter. Vi skal satse mere på maling til industrielle kunder, som for eksempel producenter af vinduer og døre og de mange nye træhuse, der skyder op,« siger Steen Bjerre.

Til en start bruger Dyrup nu 45 mio. kr. på at flytte hele produktionen af terpentinbaseret træbeskyttelse fra Kolding til et fuldautomatisk anlæg i Søborg. Fabrikken i Kolding får herved fuld kapacitet til at betjene industrien, og Steen Bjerre regner med at øge omsætningen på det område med et trecifret millionbeløb i løbet af de næste par år.

Spredning
Han erkender imidlertid også, at Dyrup er nødt til at sprede sig mere geografisk. Malingproducenten fra Søborg er i disse år hårdt ramt af sin kraftige satsning på de tyske og portugisiske markeder, som i flere år har ligget underdrejede rent økonomisk.

»Vores hovedmarkeder er i dag koncentreret om det vestlige Europa. Vi vil nu prøve at få en bredere distribution i Frankrig og Spanien, og først og fremmest vil vi ind på de østeuropæiske markeder og Rusland,« siger Steen Bjerre.

Den danske konkurrent Flügger offentliggjorde forleden sit halvårsregnskab for 2004/05. Også Flügger beklager sig over vejrligets negative indflydelse i år. Men ikke desto mindre er Flüggers salg vokset med 4,7 pct. i halvåret, og for hele året ventes en stigning i omsætningen på mindst fem pct.

Steen Bjerre fra Dyrup, der i de første ni måneder af 2004 oplevede en salgstilbagegang på 2,5 pct., forklarer forskellen til Flügger med, at konkurrenten primært satser på det skandinaviske marked, hvor økonomien generelt har det bedre end rundt om i Europa.

Dyrup solgte sidste år maling og træbeskyttelse for 1,7 milliarder kr., mens Flügger omsatte for 1,1 milliarder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen