Berlingske Business

DSB klar til engelsk eventyr

Statsejede DSB satser på en kæmpekontrakt med tilhørende risiko i England. Herhjemme er DSBs forretning forsynet med massive betalinger fra staten og store overskud.

Samtidig med at DSB senere i dag præsenterer et resultat for 2003, der ifølge Berlingske Tidendes oplysninger er tæt på en milliard kroner og dermed et af de absolut bedste i selskabets historie, bliver der sat spørgsmålstegn ved DSBs seneste planer.

DSB satser på at vinde en stor jernbanekontrakt i England sammen med sin nye partner skotske Stagecoach.

Kontrakten har en omsætning på cirka halvdelen af DSBs nuværende forretning på knap ti milliarder årligt, og DSB er blevet prækvalificeret sammen med tre andre selskaber til at byde på passagertransport på de 774 kilometer jernbanenet i den sydøstlige del af Storbritannien.

»Er skatteborgerne bekendt med, og har de sanktioneret, at DSB nu skal på ekspansionseventyr i England,« spørger den adm. direktør, Hans Christian Baunsøe, i den danske afdeling af det franske transportselskab Connex.

Herhjemme kører Connex busser i den kollektive trafik. Det sker i en branche, hvor man fortsat slikker sår efter statens busselskab Combus, som måtte tilføres 500 mio. kr. i hvad, der viste sig at være ulovlig statsstøtte.

Arrivas adm. direktør Johnny Hansen har tidligere informeret såvel sin ledelse i England som politikere på Christiansborg om, at DSB får store betalinger fra staten. Set med hans øjne er DSBs kontraktsbetaling per kilometer tre gange større, end den Arriva får for sin jernbanekørsel i Midt- og Vestjylland.

Ens vilkår efterlyses
»Jeg mener, at man bør lave ens vilkår for togselskaber i Danmark, inden DSB skal have lov at byde uden for Danmark. Det er en stor kontrakt DSB, byder på, og man skal huske på, at England er et høj risikomarked,« siger Johnny Hansen.

Hos DSB mener koncerndirektør Søren Eriksen, at Arrivas opgørelse er for simpel. Det handler om, at DSBs kørsel er mere kompleks end Arrivas. Eksempelvis med mange flere passagerer. Om den engelske udfordring siger Søren Eriksen:

»Vi har en god partner i Stagecoach, og vi skal til England for at udvikle DSB og for at tjene nogle penge. Vores forretningsplan sikrer, at vi afgiver et tilbud, der sikrer overskud. Vi vil styre adskillelsen mellem vores aktiviteter i Danmark og i England ved at oprette et engelsk selskab og ved hjælp af vores regnskabsreglement.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen