Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Drømmer om en Aston Martin

Thomas Møller Thomsen kører i en Saab 9-5 og er som topdirektør for FDM en stor fjende af de tårnhøje danske bilafgifter. Fem procent af bilforeningens medlemmer ejer slet ikke en bil.

Forenede Danske Motorejere er Danmarks største forbrugerorganisation med over 224.000 medlemmer. Foreningen blev stiftet i 1909 og får i disse år 1.000 nye medlemmer om året.

Vi har spurgt administrerende direktør Thomas Møller Thomsen hvilken bil han kører i, hvilken bil han drømmer om, hvad han tjener og laver i sin fritid.

Hvad koster det at være medlem hos FDM?

»Det koster 515 kroner om året. For det får man først og fremmest vores blad »Motor« hver måned. Det er det eneste magasin herhjemme, som for alvor ser på bilmarkedet med forbrugerøjne og tester nye og brugte biler, beskæftiger sig med reservedele med videre. Bladet har 650.000 læsere. FDM tilbyder blandt andet også teknisk og juridisk rådgivning, har en masse rabat-aftaler og hjælper folk, der får problemer med værksteder, parkeringssager og så videre.«

Hvem er jeres typiske medlemmer?

»Det sjove er, at op mod fem procent af vores medlemmer slet ikke har bil. Men ellers er vores medlemmer typisk lidt bedre uddannede end gennemsnittet, og de tjener også lidt mere. De bor typisk i en forstad, er mellem 30 og 65 år og er interesserede i teknik og nye ting.«

Afgifter skal ned
Får I offentlig støtte?

»Nej, ikke én krone. De danske bilejere betaler derimod 50 milliarder kroner i moms og afgifter om året. Det er 30 milliarder kroner mere, end de koster, hvis man regner alle udgifter til veje, sundhedsvæsen, miljø og så videre med.«

Skal FDM give overskud?

»Det er ikke et mål i sig selv, men hvis vi skal udvikle foreningen, er vi dog nødt til at samle lidt penge sammen.«

Hvor mange ansatte har I?

»600«

Hvor meget af medlemskontingentet går til administration?

»Der går i nærheden af 15 procent.«

I ejer også rejsebureauet FDM Travel. Hvordan klarer det sig?

»Det har i flere år givet nogle meget store underskud. Men selv om rejsebranchen er meget vanskelig og præget af en uhyre hård konkurrence, så regner vi med at gå i balance i år.«

Hvad er jeres absolut vigtigste mærkesag?

»Det er at få sænket registreringsafgiften. Den er helt urimelig. En bil er en forudsætning for et godt og moderne liv. Det er nærmest uforskammet, at vi i Danmark skal have en tårnhøj skat på mobilitet, som ikke findes andre steder i verden på samme måde. Men der kører også tre EU-sager mod Danmark på dette område. Så vi håber på, at vi med tiden nærmer os det udenlandske niveau for bilafgifter.«

40.000 km om året
Tjener man godt som FDM-direktør?

»Jeg får en markedsmæssig løn, som tager højde for det ansvar, jeg har som leder af en organisation med stor omsætning og mange medarbejdere.«

Sparer du op til pensionen?

»Ja, både på traditionel vis og i et sommerhus ved Vesterhusby ved Vesterhavet.«

Hvilken bil kører du i?

»En Saab 9-5. Det er en dejlig bil med gode køreegnskaber. Den er både sportslig og komfortabel.«

Hvor langt kører den på literen?

»Et sted mellem ti og 12 kilometer, alt efter om det er bykørsel eller længere ture.«

Hvor langt kører du om året?

»Mellem 30.000 og 40.000 kilometer. Det er ret meget og skyldes, at jeg ofte besøger vores 15 lokale rejsecentre, campingpladser med videre over hele landet.«

Cykler du nogensinde? Bruger du offentlige transportmidler?

»Jeg cykler nogle gange i fritiden og bruger med mellemrum også tog, bus og fly, hvis det passer bedst. Men det er mest bil, jeg kører i.«

Hvad laver du i fritiden?

»Jeg løber, spiller tennis og holder meget af at være i vores sommerhus ved Vesterhavet.«

Bruger du mange penge på ferier om året

»Ja, vi rejser en del og har været i Vietnam, USA, Thailand og mange andre steder. Bilferierne går til Frankrig eller Italien, men storbyferie og skiferie bliver det også til. Så vi er til det hele.«

Hvilken bil ville du købe, hvis du slet ikke skulle tænke på pris?

»En Aston Martin DB9. Det er et helt unikt køretøj, som nok ville koste fire-fem millioner kroner herhjemme. Men ellers kunne jeg godt tænke mig en Saab 9-3 cabriolet. Den er bare lidt upraktisk og ville kræve, at man også havde en anden bil.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen