Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Drømmen om en KFX-post

Drømmen om en KFX-post - 1
HANS VITALIS, 41 år. Uddannet i shippingbranchen, men skiftede i 1994 til IT-branchen med ansættelse hos IT-distributøren, Ingram Micro. Gennem seks år forskellige ledende stillinger i selskabet. Fra 2000 ansat som salgsdirektør hos konkurrenten Actebis og fra 2002 administrerende direktør i Tech Data Danmark, der er landets største distributør. Gift med Marie siden 1992, parret har to piger - Sofie på otte år og Julie på 11. Bopæl i Allerød. Foto: Morten Juhl

Hans Vitalis, Tech Data, trives med udfordringer, og han har påtaget sig en af IT-branchens lidt for spændende af slagsen, hvor minus skal vendes til plus.

På det værst tænkelige tidspunkt i årtier, nemlig da dotcom-boblens efterdønninger lammede en hel branche, sagde Hans Vitalis ja til at stå i spisen for en stor tabsgivende IT-distributør.

I dag er opgaven lykkedes, og med den ny globale økonomiske vækst står Hans Vitalis og Tech Data godt rustet til fremtiden, for virksomheden er nu gearet til atter at tjene penge.

At være IT-distributør har med Dells online-salg længe været et dødsdømt erhverv, men intet er mere forkert.

Hos Tech Data, som er Danmarks største distributør, steg omsætningen 45 procent i fjor, og selskabet lever godt at at levere de IT-produkter til forhandlerne, som IBM, HP, Cisco og tusindsvis andre leverandører skaber.Hvorfor sagde du ja til dit nuværende job?

»Efter mange år som funktionsdirektør for forskellige afdelinger følte jeg, at tiden var inde til jobbet som administrerende direktør. Det faldt sammen med, at jeg blev tilbudt en spændende udfordring, nemlig at stå i spidsen for at vende udviklingen i Tech Data. Selskabet havde haft store underskud i adskillige år, og jeg havde i det stille fulgt dem fra sidelinien og mente afgjort, at det burde kunne lade sig gøre. Opgaven var klart defineret: Der skulle sorte tal på bundlinen, og det er sket.«Hvilke forventninger har du til din personlige udvikling?

»Jeg har nu haft jobbet i to år - og har derfor været igennem en ikke ubetydelig udvikling, da vi har foretaget mange store forandringer i selskabet. Det påvirker naturligvis også mig, med alle de - til tider også barske - beslutninger, der har skullet tages. Det er ledelsesrollen, der i de kommende år skal fyldes fyldes bedre ud. Man kan og skal ikke gøre alt selv som administrerende direktør. Så jeg vil være bedre til at lede.«Hvad ligger der bag dit valg af branche?

»Jeg er faktisk uddannet i shippingbranchen, en uddannelse jeg aldrig har fortrudt. For der lærer man blandt meget andet at værdsætte relationerne til både kunder og redere. Det har jeg siden kunnet bruge som IT-distributør, hvor man befinder sig mellem to interessenter - forhandlerne og leverandørerne. At jeg nu har været ti år i IT-branchen, har jeg det mægtig godt med. Jeg tror ikke, der findes en branche med større faglige og menneskelige udfordringer.

På mit førte stop i IT-branchen var jeg med til at nidoble omsætningen i virksomheden på blot fem år, ligesom antallet af medarbejdere steg fra 40 til over 200. Siden vendte billedet, og nu har der været en periode med stærkt fokus på indtjeningen. Det har været kolossalt udfordrende.«Hvad har betydet mest for din karriere?

»Det har betydet meget for min karriere, at jeg har været ansvarlig for mange forskellige afdelinger - indkøb, logistik, marketing, produktledelse og salg. Det har betydet, at jeg er nået næsten hele vejen rundt i en virksomheds funktioner, og derfor ved jeg i dag også ret præcist, hvilke udfordringer mine egne funktionsdirektører har. Resultatet er, at jeg har bedre mulighed for at coache og hjælpe kollegerne.«Hvad er din personlige drivkraft i arbejdet?

»Selve udfordringen om at vende udviklingen i Tech Data er min drivkraft. Mere kompliceret må det ikke være. Det er det helt grundlæggende mål, og så må meget andet vige. For at vende udviklingen har jeg lagt personlig vægt på tre områder: At have de bedste relationer til vore leverandører, at sikre en høj kundetilfredshed, og at vi har de bedste og mest motiverede medarbejdere. Nu, hvor disse mål er nået, er min drivkraft, at vi hele tiden skal forbedre os.«Hvad er du ikke er god til?

»Både privat og arbejdsmæssigt er jeg frygtelig utålmodig. Arbejdsmæssigt kniber det med at disponere tiden i løbet af en dag. Jeg tror altid, at jeg kan nå mere end hvad der er muligt, og derfor accepterer jeg desværre ofte at blive involveret i alt for meget.«Nævn en personlig succesoplevelse?

»At det lykkedes at få sorte tal på bundlinien allerede det første år, og derved overgå alles forventninger, det har jeg det fint med. Desuden er vi i 2003 lykkedes med at øge omsætningen fra 1,5 mia. kr. til 2,1 mia. kr., og det er ikke så ringe i en branche med en hel del udfordringer.«Hvad laver du om ti år?

»Jeg interesserer mig meget for bestyrelsesarbejde og har haft et par spændende poster. Det er et område, jeg gerne vil dyrke yderligere. Jeg føler, at jeg har meget at give andre virksomheder, og samtidig finder jeg det både spændende og lærerigt at beskæftige mig med andre eller beslægtede brancher. Derfor er det mit mål, at jeg om ti år har flere bestyrelsesposter og gerne som formand for et selskab i KFX. Det er da en udfordring af de store.»

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen