Berlingske Business

Dresdner Bank tynger Allianz

Forsikringskoncernen Allianz købte Dresdner Bank 2001. Siden har banken givet underskud - også sidste år. Det påvirker Allianz' regnskab.

BERLIN: Allianz, en af verdens største forsikringskoncerner, sluttede 2003 med et overskud, men det kunne have været meget større, hvis ikke man havde Dresdner Bank som en klods om benet.

Det fremgik af regnskabsfremlæggelsen i går. Sidste år gav et plus på 1,6 milliarder euro (12 mia. kr.) mod et tab på 1,2 milliarder euro (ni mia. kr.) året før. Gevinsten er opnået på trods af et underskud hos datterselskabet Dresdner Bank på 1,3 milliarder euro (ti mia. kr.).

Dresdner Bank blev købt af Allianz i 2001 for 24 milliarder euro. Tanken var at udnytte synergieffekter mellem bank og forsikringsselskab, men det er ikke gået efter hensigten. Banken har givet underskud lige siden. Omkring 5.000 af Allianz' 12.000 sælgere skal nu også sælge bankprodukter for at nedbringe tabet.

Tyske kommentatorer sammenlignede i går Allianz-problemerne med det haltende samarbejde mellem Credit Suisse og Winterthur i Schweiz. Også her er der talt om synergier uden synderlige resultater.

Derimod går det bedre for investeringsbanken Dresdner Kleinwort Wasserstein. Her fik man således et resultat før skat på 306 millioner euro (2,2 mia. kr.) efter et tab på 608 millioner euro (4,5 mia. kr.) året før.

På forsikringssiden steg Allianz' indtægter med næsten tre pct. til 85 milliarder euro (637 mia. kr.). Allianz-chef Michael Diekmann satser på fire procents vækst i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen