Berlingske Business

DR-journalister i strejke

Journalisterne på Radioavisen, P3 Nyhederne, Orientering samt en stribe DR-regionalradioer nedlagde fredag arbejdet i protest mod forløbet af overenskomstforhandlingerne.

Arbejdsnedlæggelsen varer frem til lørdag morgen kl. 9.15. Radioavisen udkommer derfor i nødugaver resten af fredagen og lørdag morgen.

Overenskomstforhandlingerne mellem Danmarks Radio og Dansk Journalistforbund (DJ) brød sammen natten til fredag, og der er ikke aftalt nye møder mellem parterne.

Efter forhandlingssammenbruddet varslede DJ fredag konflikt for 900 ansatte og en lang række freelancere i Danmarks Radio med virkning fra 1. juli 2002.

DR-medarbejderne protesterer over, at DRs ledelse vil fjerne en 20 år gammel tidskompensation for natarbejde. De stejler også over ledelsens planer om at opgøre arbejdstiden over en fem måneders periode, hvilket ifølge medarbejderne betyder, at de i perioder kan komme til at arbejde op til 80 timer om ugen uden kompenation.

Medarbejderne har desuden forkastet ledelsens tilbud om en lønstigning på halvanden procent.

Strejken betyder, at en del af de planlagte programmer vil udgå og blive erstattet af andre udsendelser.

På P1 vil arbejdsnedlæggelserne berøre Orientering, på P2 vil aftenens jazzprogrammer udgå, på P3 vil en del af eftermiddagens og aftenens programmer blive erstattet med andre udsendelser - dog vil dækningen af VM i fodbold ikke blive berørt - og på P4, vil en del af de regionale programmer udgå, oplyser Danmarks Radio.

De berørte regionalradioer er: Vejle, Næstved, Bornholm, Nordjylland og Fyn.

/berl./

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen