Berlingske Business

DR beskyldes for farlig trafikservice

Danmarks Radio vil trods kritik udvide en service, hvor bilister kan få trafikmeldinger som SMS-besked. Rådet for Større Færdselssikkerhed vil have tjenesten stoppet.

Rådet for Større Færdselssikkerhed opfordrer Danmarks Radio til hurtigst muligt at stoppe en ny service, hvor bilister kan modtage SMSer med trafikmeldinger direkte på deres mobiltelefoner.

De elektroniske beskeder om bl.a. kødannelser eller vejarbejde kan nemlig få bilisterne til at begynde at betjene deres mobiltelefoner, hvilket øger risikoen for ulykker som følge af uopmærksomhed.

Det siger rådets direktør, René la Cour Sell, der ikke mener, at SMSerne er forenelige med trafiksikkerhed: »Det er ikke særlig snedigt, hvis folk modtager en SMS fra DRs trafikservice, mens de sidder midt i trafikken i bilen,« mener han

Kritikken bakkes op af bilisternes organisation FDM, og vicepolitikommissær Jan Holt fra Københavns Politis færdselsafdeling er enig i, »at det ikke virker særligt hensigtsmæssigt at modtage SMSer i trafikken«.

Ansvarlig for DRs trafikinformation, Allan Kongsted, erkender, at det kan virke paradoksalt at sende SMSer til bilister, når de ifølge færdselsloven ikke må aflæse dem under kørselen.

»Servicen er beregnet til dem, der gerne vil holde sig orienteret om trafikken, inden de kører hjemmefra. Det er ikke vores hensigt, at bilister skal læse SMSerne, mens de kører. Det er folks ansvar at overholde færdselsloven. Det opfordrer vi dem til på alle måder, men vi kan nok ikke tage ansvaret for, om de så reelt gør det,« siger han.

Selvom meldingen fra Rådet for Større Færdselssikkerhed ifølge Allan Kongsted »gør indtryk«, vil DR ikke stoppe tjenesten, der siden starten ved årsskiftet i Århus og Storkøbenhavn har fået flere hundrede brugere. Tværtimod skal SMS-servicen udvides. Snart bliver den også et tilbud i Nordjyllands og Fyns amter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen