Berlingske Business

Dollarfald koster arbejdspladser

Faldet i den amerikanske dollar værdi koster danske arbejdspladser. Ifølge økonomerne i den nordiske finanskoncern Nordea vil dollarens fald kunne koste op mod 27.000 arbejdspladser fra 2003 til og med 2005.

Det er dog stadig langt under beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), som har skønnet, at dollarfaldet i samme periode vil koste 74.000 danske jobs.

- AE's skøn er efter vores opfattelse ganske voldsomt. Så galt tror vi ikke det går. Virksomhederne dæmmer i høj grad op for dollarfaldet ved dels at justere produktionen, dels justere på deres prispolitik. Derfor tror vi ikke, at det vil gå så galt, siger cheføkonom i Nordea, Helge J. Pedersen.

Virksomhederne kan ikke i det lange løb dæmme op for dollarfaldet ved at sænke priserne, men det vil kunne gå i en periode, mener cheføkonomen.

Nordea forventer, at arbejdsløsheden vil fortsætte med at stige en tid endnu, til man når op omkring 190.000 ledige. Og den vil først begynde at falde igen i årets sidste seks måneder. I gennemsnit vil ledigheden dog komme til at ligge lidt højere i 2004 end i 2003. Nordea regner med en gennemsnitlig ledighed for hele 2003 på 170.900, svarende til 6,1 procent af arbejdsstyrken. I 2004 vil den gennemsnitlige ledighed være på 178.200 - svarende til en ledighedsprocent på 6,2.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen