Berlingske Business

Dollaren tynger tysk medicin- mastodont

Dollaren tynger tysk medicin- mastodont - 1
Ledelsen i Tysklands største medicinalselskab, Boehringer Ingelheim, afviser enhver tale om børsnotering. Fv. er det finans- og HR-direktør Marbod Muff, forsknings- og medicinsk direktør Dr. Andreas Barner, administrerende direktør Dr. Alessandro Banchi og driftsdirektør Dr. Hans-Jürgen Leuchs.<br>Foto: Scanpix

For første gang i 15 år har Tysklands største medicinalfirma, Boehringer Ingelheim, oplevet tilbagegang i omsætningen. Dollaren er hård ved familiefirmaet, som dog fortsat vokser mere end markedet målt i lokale valutaer.

INGELHEIM: Selv om Tysklands største medicinalselskab, Boehringer Ingelheim, endnu en gang har præsteret en stærkere vækst end konkurrenterne i den globale medicinalindustri, så forhindrer det ikke en svag dollar i at gøre et kraftigt indhug i det familieejede firmas gevinst.

Dollarens fald i forhold til euroen er den direkte årsag til, at Boehringer Ingelheim for første gang i 15 år ikke har slået det foregående år.

Koncernens globale salg i 2003 på 7,4 mia. euro var 2,6 procent lavere end rekordåret 2002. Og driftsresultatet på 901 mia. euro var hele 16,7 procent lavere end 2002.

»Vi må erkende, at dollaren mindsker resultatet af en ellers meget tilfredsstillende fremgang på de vigtigste markeder for medicin,« siger Dr. Alessandro Banchi, Boehringer Ingelheims administrerende direktør. Han har ingen planer om at lade Boehringer Ingelheim gå over til at præsentere regnskaber i dollar.

»Men hvis vi gjorde det, ville vores bundlinje være steget med 16 procent,« siger han.

Driftsresultatet er ikke kun påvirket af en lav dollar. Boehringer Ingelheim er midt i en vækstmanøvre, der skal bringe antallet af forskere og salgsfolk markant i vejret. I 2003 steg medarbejderskaren med 2.500 - 7,5 procent - til i alt 34.200, hvoraf knap 10.000 er ansat i Tyskland. Siden 1994 er antallet af medarbejdere øget med 11.000.

Blandt andet udvidelsen og omstruktureringen af selskabets amerikanske salgsstyrke. Den skal blandt andet markedsføre »rygerlunge«-medicinen Spiriva, som er en stor succes på det europæiske marked.

»Vi har afholdt store udgifter på at føre vores vækststrategi ud i livet. Overordnet set står vi i en meget stærk position, som vi skal udnytte til at vokse. Som ikke-børsnoteret selskab har vi friheden til at tage store udgifter uden at tage hensyn til andre end os selv,« siger professor Marbod Muff, Boehringer Ingelheims finansdirektør.

I lokale valutaer har Boehringer Ingelheim totalt set skabt en salgsvækst på 7,8 procent. I rekordåret 2002 var væksten 10,1 procent. På det amerikanske marked, hvor koncernen henter 40 procent af omsætningen, var salgsvæksten på 16,1 procent, hvor gennemsnittet var på 11,1 procent.

Billedet går igen over hele linjen, og ifølge analyseinstituttet IMS har Boehringer Ingelheim sammenlagt præsteret en salgsfremgang på 12,1 procent. Dermed overhaler koncernen markedet, som ifølge IMS sidste år voksede med ni procent.

Ifølge Alessandro Banchi er udsigterne for 2004 og 2005 positive.

»Vi har styrket de led, der kan øge vores indtjening. Jeg forventer, at effekten vil slå igennem i de kommende regnskaber,« siger han.

Boehringer Ingelheim har opbygget en pengetank på 3,5 mia. euro. Men formuen på kistebunden får ikke Boehringer Ingelheim til at deltage i den fusions- og opkøbsbølge, der skyller over den globale medicinalindustri.

»Vi har ingen planer om at deltage i større opkøb eller fusioner. Vi tror på stærk organisk vækst - ikke på opkøb. Men det er klart, at vi er klar til at bruge penge på at lave licensaftaler eller købe lovende forskningsprojekter, der kan resultere i ny medicin,« siger Marbod Muff. Boehringer Ingelheim samarbejder blandt andet med det danske biotekselskab NeuroSearch om udvikling af medicin mod Parkinson og Alzheimers. I dag er 44 procent af koncernens produkter patentbeskyttede. I 2005 ventes andelen at overstige 50 procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen