Berlingske Business

Dollaren er en risiko for mindre virksomheder

Efter de fede år følger magre. Derfor skal de mindre virksomheder sikre sig i tide.

»Gør alt for at formindske risikoen mest muligt«.

Det er det kontante råd, som landets mindre- og mellemstore virksomheder bliver mødt med, når de henvender sig til Håndværksrådet for at høre omde store risici med de markante dollar-udsving.

Håndværksrådet har godt 22.000 virksomheder som medlemmer, og afdelingschef i international afdeling, John Aagaard, påpeger, at valutarisikoen kan være ødelæggende for en mindre virksomhed, hvis den ikke sørger for at sikre sig i tide.

»Vores korte, men alligevel effektive råd er, at virksomhederne så vidt muligt skal købe og sælge i dollar, så det modsvarer hinanden. Derved får virksomheden neutraliseret risikoen,« fortæller John Aagaard.

Han understreger ligeledes, at virksomhederne skal tænke langsigtet, fordi dollaren - akkurat som renten - svinger op og ned i kurs. Får blot et par år siden var dollaren tæt på ni kr., mens den nu er under seks kr.

»Efter syv fede år kommer der jo ofte syv magre år. Derfor gælder det jo også om at tænke sig om i de gode år. Virksomhederne kan ikke sætte prisen op for at beholde deres indtjening, og det er naturligvis et problem. Men omvendt var der næppe mange, som satte prisen tilsvarende ned, da dollaren var oppe i kurs,« siger John Aagaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen