Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Disney vinder i strid om Peter Plys

Disney vinder i strid om Peter Plys - 1
Disney-koncernen har gennem 13 år lagt arm med Stephen Slesinger Inc. om retten til Peter Plys og alle hans pengekrukker. En dommer gav sejren til Disney.<br>Foto: Scanpix<br>

Disney kan beholde fingrene i honningkrukken, efter at en dommer i Californien har afvist en ældgammel retssag om rettighederne til at udnytte Peter Plys og hans venner i DVDer, computerspil og videoer.

NEW YORK: Selv Æsel - verdens elskeligste sortseer - må have følt trang til fest hos Disney i går, efter at det stod klart, at Peter Plys og de andre dyr i Hundredmeterskoven ikke skal holde flyttedag.

Siden 1961 har Disney haft ret til at udnytte de verdenskendte kæledyr til allehånde produkter, og de vurderes i øjeblikket til at bidrage med omkring en mia. dollar - ca. 6,24 mia. kroner - til Disneys bundlinje om året. Det er mere, end Disneys egen maskot, Mickey Mouse, henter hjem.

Så Disney var mindre end begejstret, da firmaet, som rettighederne var blevet købt af, lagde sag an i 1991. Stephen Slesinger Inc. (SSI) mener, at Disney også skal betale royalties for udnyttelse af Peter Plys mfl. i videoer, computerspil og andre produktformer, der dårligt nok var udviklet endnu, dengang udnyttelsesaftalen blev forlænget i 1983.

Sagen afvist
Disney mener, at siden disse produkter ikke specifikt er nævnt i den nye kontrakt, skal firmaet ikke betale. Beløbet, som SSI mener sig snydt for, ligger på omkring 700 mio. dollar - ca. 4,5 mia. kroner.

Efter et 13 år langt indædt slagsmål har en dommer i Californien nu sagt stop og afvist sagen. Men det skyldes dens omstændigheder - ikke anklagens holdbarhed. Dommer Charles McCoy blev ganske enkelt oprørt over de metoder, som SSI havde taget i brug for at bevise firmaets påstande.

Rodede i affald
De omfatter hyring af en privatdetektiv, som efter Dommer McCoys mening opførte sig ulovligt ved at rode rundt i Disneys private affaldssække.

Ganske vist har SSI bebudet en appel, men afgørelsen er alligevel blevet set som et lyspunkt for Disney, der har været belejret af problemer på det seneste.

Ikke bare er der et fjendtligt overtagelsestilbud på bordet fra USAs kabelgigant Comcast, men Disneys stærke mand gennem efterhånden 20 år, Michael Eisner, blev for nylig tvunget væk fra sin post som formand for virksomheden.

Eisner er stadig koncerndirektør, men utilfredse tidligere bestyrelsesmedlemmer med Walt Disneys nevø, Roy, i spidsen driver fortsat en kampagne mod ham for at få ham helt fjernet.

Om Peter Plys, Grisling, Æsel og de andre ligefrem kan redde Eisner er nok usikkert, men de kære plysdyr er formentlig blevet endnu mere populære på Disneys direktionsgange end før.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen