Berlingske Business

Disney klædt af til skindet

En pinagtig retssag om en celeber fejlansættelse i underholdningsimperiet Disneys øverste ledelse ruller lige nu i USA og piller ved koncernens image som »uskyldens kongerige«.

Baggrund

30. september 1996 optrådte de to øverste chefer fra underholdningsimperiet Disney hos TV-stationen CNNs populære, selebærende talkshow-vært, Larry King.

Chefen siden 1984, Michael Eisner, forsikrede, at han var glad for samarbejdet med sin souschef gennem et år, den berømte tidligere Hollywood-agent, Michael Ovitz.

»Jeg ville ansætte ham igen,« forsikrede Eisner.

Men ting er ikke altid som de ser ud, og under en foreløbig seks uger lang, fuldstændig ekstraordinær retssag i staten Delaware i USA har Eisner nu givet en helt anden melding.

»Det er den dummeste udtalelse, jeg nogensinde har givet,« lød det.

Eisner, Ovitz og Disney bliver grillet i en retssag, der vender fuldstændig op og ned på billedet af Disney som »uskyldens kongerige«.

I stedet oprulles en rystende, men virkelig beretning om grådighed, forfængelighed, magtmisbrug og en astronomisk fratrædelsesgørelse på 140 mio. dollars - næsten en mia. kr. - til Ovitz.

En gruppe aktionærer - med stifteren Walt Disneys nevø, Roy Disney, i spidsen - mener, at pengene er udbetalt uretmæssigt af Ovitz' ven gennem 25 år, Michael Eisner.

Gennem den pinagtige retssag vil de have pengene tilbageført til selskabet - med renter og renters rente. Ovitz mener, at han havde krav på pengene, og Eisner at han handlede i selskabets interesse ved at udbetale dem.

»Forsvind«
I de dage, hvor Eisner hos Larry King talte pænt om sin højre hånd, havde Eisner travlt med at få ekspederet Ovitz videre til et topjob som chef for underholdningsgrenen i den japanske koncern, Sony (der bl.a. har film- og pladeselskaber). Han havde personligt forsikret Sonys ledelse, at han ville være ked af at afgive sin dygtige medarbejder, men at han ikke ville forhindre ham i at forfølge en god karrierechance.

Derfor var han venlig på TV.

Desværre for Eisner blev Sony og Ovitz ikke enige om en ansættelse, og så måtte Eisner i gang med en proces, han længe - hemmeligt - havde gjort klar til. Han måtte fyre sin ven.

Han skrev et brev: »Du var elendig i jobbet fra den første dag. Du er elendig i dag. Forsvind.«

Men Eisner tøvede med at afsende det, og i december 1996 kaldte han så Ovitz til et venligt, kammeratligt møde i Eisners lejlighed, hvor langvarige forhandlinger om de kostbare betingelser ved fratrædelsen blev indledt.

I januar 1997 kunne Ovitz gå - med ti mio. dollars i kompensation for hver måned, han havde været ansat - og uden et officielt ord om Eisners virkelige mening: At Ovitz havde været en katastrofalt dårlig ansættelse.

Hos dommer William Chandler lægges der nu med næsten daglige prominente vidneafhøringer brik på brik til billedet af, hvorfor Ovitz ikke bare straks blev afskediget med en ærlig forklaring om uduelighed.

Gode venner
Eisner og Ovitz havde faktisk været gode venner, men med distance. Eisner var en succesfuld leder fra TV-stationen ABC og filmselskabet Paramount, der i 1984 var blevet sat i spidsen for Disney, og pludselig havde det gamle selskab succes som aldrig før med filmsucceser som bl.a. »Lion King«.

Michael Ovitz var på den tid partner i firmaet Creative Artists Agency, der levede af at koble filmselskaber med filmstjerner - ja, han havde ry for at være den mest magtfulde mand i Hollywood. De to mødtes ofte selskabeligt, og hver gang spurgte Eisner, om Ovitz ville have et job hos ham ...

I 1995 så tingene helt anderledes ud hos Disney: Hans tre nærmeste medarbejdere fra succesårene var pludselig væk. Filmskaberen Jeffrey Katzenberg havde sagt op for sammen med bl.a. Steven Spielberg at oprette den ny Disney-konkurrent, Dreamworks (og han havde endda fået 250 mio. dollars med i bonus for godt arbejde), studiechefen Joe Roth var gået sin vej, og souschefen Frank Wells var blevet dræbt ved en flyulykke i Colorado.

13. august 1995 lykkedes det så endelig Eisner at få Ovitz til at underskrive en kontrakt om at flytte til Disney pr. 1. oktober, men allerede før bestyrelsen havde godkendt ansættelsen var helvede løs på 6. sal i Disney-hovedkvarteret.

Flere Disney-topchefer protesterede mod at få en »upålidelig og uligevægtig primadonna« i ledelsen - studiechefen Joe Roth fløj ligefrem til Colorado for under fire øjne at overbringe sin protest til Eisner, og Roy Disney, der dengang var chef for Disneys tegnefilmsstudie, måtte fortælle sine medarbejdere, at han havde fået løfter om, at Ovitz ikke skulle blande sig i noget hos dem.

»Total fiasko«
Ovitz fik aldrig et ben til jorden hos Disney - men han gjorde heller ikke meget for at blive populær i virksomheden, hvor Eisner ganske vist var USAs højest betalte administrerende direktør, men kendt for at hylde en nogenlunde nøjsom virksomhedskultur.

Ovitz var snarere ekstravagant. Det første år hos Disney brugte han f.eks. to mio. dollars på at ombygge sit kontor, han hævede 370.000 dollars til personlige udgifter og i privaten fik han indrettet en hjemmebiograf til 68.000 dollars på Disneys regning. Han fik også firmabetalt abonnement på bl.a. magasinet Playboy.

»Jeg gik bagefter ham og fejede op. Han var en total fiasko,« forklarede Disneys juridiske chef, Sanford Litvak, da han blev afhørt i Delaware.

Kollegerne i Disney-direktionen så sjældent Ovitz, der holdt masser af selskabelighed på firmaets regning, men aldrig leverede de stjernenavne, som det var meningen, at han skulle indfange til at arbejde solo for Disney.

Eisners tålmodighed slap tilsyneladende op ved en episode, hvor Ovitz havde inviteret sig selv med til Eisners mors begravelse og lavede en stor scene, da han mente, at en bil stod i vejen for rustvognen.

Ovitz selv indrømmede i øvrigt i det berømte Larry King-interview, at han »ikke vidste én procent af det han havde brug for om Disney, da han blev ansat«.

Karrierer på retur
Det er stadig uklart, hvorfor Eisner var så længe om at gribe ind over for Ovitz, men noget tyder på, at hans forklaring var, at han ville beskytte firmaet mod dårlig omtale - som den han netop dengang var igennem i forbindelse med skilsmissen fra den ny konkurrent, Katzenberg.

Mange havde svært ved at forstå, hvorfor Eisner ikke kunne forhindre, at Katzenberg fik 250 mio. dollars med til Dreamworks for at bekrige Disney ...

Michael Ovitz har aldrig rigtig fået gang i sin karriere igen efter Disney. Det vakte pinlig opmærksomhed, at han i et interview påstod, at han var blevet fjernet fra Disney af Hollywoods »bøsse-mafia«, og hans ny firma, Artists Management Group, blev kun en skygge af, hvad hans første firma var, men han har dog klienter som Martin Scorsese, Tom Clancy og talkshow-værten David Letterman, som han skaffede hans nuværende job for næsen af konkurrenten Jay Leno.

Michael Eisner har selv haft masser af modgang de seneste år, ikke mindst efter at han kom i unåde hos Disney-arvingen, Roy Disney, og Californiens magtfulde pensionskasse, Calpers.

Mindretalsaktionærerne mener ikke, at Eisner længere leverer »varen«, og i sommer fik de ham fjernet som bestyrelsesformand for Disney, men han fastholder, at han vil blive sin embedsperiode ud som administrerende direktør for Disney - det er 30. september næste år.

Til den tid er retssagen i Delaware formentlig slut, men uanset om aktionærerne får nogle af Ovitz' penge igen, så er uskylden hos Disney borte - Disneys ledelsesstil er klædt af til skindet, og den ny bestyrelse vil næppe igen give en topchef lov til - uden deres tætte medvirken - at hyre en nær ven til en toppost.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen