Berlingske Business

Disney bejler til Sony i kampen om fremtidens DVD-format

Disney bejler til Sony's DVD teknologi, mens Toshiba står på spring i baggrunden. Der er milliarder af dollar at hente til den, der får afsat sin teknologi til Hollywoods filmstudier.

Det er som at være tilbage i 1980'erne, da kampen stod mellem Betamax versus VHS. Dengang tabte Sony til JVC, og Verden kom fremover til at se videofilm på VHS-bånd.

Men nu har Sony fået armene lidt i vejret igen takket være filmgiganten Disney, der netop har luftet sin interesseret i fremover at kopiere sine film til DVD ved hjælp af Sony's Blu-ray Disc teknologi. Disney har dog stadig ikke helt udelukket konkurrenten Toshiba.

De to konkurrerende DVD-formater er Blu-ray, der er udviklet af blandt andre Sony, og HD-DVD, der er udviklet af Toshiba og NEC. De to har i flere måneder gjort kur til de store filmstudier i Hollywood, og her er Disney det filmstudie, der senest har villet tilkendegive, hvilken format, det hælder til at ville anvende. Paramount, Universal og Warner Brothers har tidligere sagt, at de foretrækker HD-DVD-formatet.

Og kampen om hvem, der vinder filmstudiernes hjerter er vigtig - der der er milliareder af dollars at tjene. Studierne producerer i dag indholdet til 45 procent af Verdend DVD-marked, og vil sandsynligvis vil foretrække, at alle bruger det samme format.

Den næste generation af DVD'er lover en meget høj billede- og lydkvalitet samt mere dataplads. Begge teknologier bruger en såkaldt "blue laser" til at brænde information med. Blue laser har en kortere bølgelængde, hvilket betyder, at der kan gemmes mere data på DVD'en.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen