Berlingske Business

Direktørflugt fra Microsoft

Erik Damgaard forlader Microsoft. Først forlod hans bror Preben Damgaard Bill Gates i juni i fjor, hvorefter Jesper Balser fulgte trop i december. Samtidig er dansk direktørpost stadig ubesat.

Erik Damgaard - IT-milliardær og den tekniske strateg bag det succesrige Navision-produkt - har forladt Microsoft.

Erik Damgaard bekræfter over for Berlingske Tidende, at han ikke længere er ansat i Microsofts centrale udviklingscenter i Seattle, USA. Han er blevet tilbudt job hos Microsoft i Vedbæk, efter han nu er selv er flyttet til Gentofte, men han har takket pænt nej.

»De gode jobs er vist forlængst taget, og jeg skal også videre. Det er det rigtige tidspunkt at standse på,« siger Erik Damgaard.

I Business Karriere fortæller Erik Damgaard i dag, hvorfor han forlader en af verdens mest succesrige koncerner.

Det bemærkelsesværdige er imidlertid, at hele tre danske topdirektører på trekvart år har forladt Microsoft.

I juni i fjor forlod Preben Damgaard, bror til Erik Damgaard, som den første Microsoft, og i december sagde Jesper Balser stop. Nu er det så Erik Damgaards tur.

Alle tre er medgrundlæggere af henholdsvis Damgaard Data og Navision.

Tilbage i stifterkredsen er Torben Wind og Peter Bang, som begge stadig arbejder hos Microsoft i Vedbæk.

Microsoft afviser problemer
Klaus Holse Andersen, administrerende direktør for Microsoft i Nordeuropa, afviser, at der er problemer, selv om tre markante direktører på så kort tid forlader selskabet.

Desuden står posten som administrerende direktør for Microsoft i Danmark ledig på niende måned: 1. juli i fjor blev Klaus Holse Andersen forfremmet til nordeuropæisk direktør, og siden da har den danske direktørstol i Tuborg Havn stået tom.

Det er ikke meningen, at jobbet skal passes af Klaus Holse Andersen, hvilket har været tilfældet siden sommeren.

»Der er en søgeproces i gang, og jeg forventer, at den snart slutter,« siger Klaus Holse Andersen.

Berlingske Tidende er bekendt med, at kandidater har været til samtale for adskillige måneder siden, uden det dog har ført til noget resultat.

Normalt at stiftere går
»Jeg har set mange eksempler på iværksættere, der enten ikke følger med over i den virksomhed, de er blevet opkøbt af, eller som efter relativ kort tid forlader den nye virksomhed. Det er ikke usædvanligt.«

Det siger administrerende direktør Ulla Brockenhuus-Schack, DTU Innovation A/S, som i Lyngby huser et halvt hundrede iværksætterselskaber.

Uden at udtale sig konkret om Microsoft eller Erik Damgaard mener Ulla Brockenhuus-Schack generelt, at der er mange fællestræk for succesrige iværksættere.

»Det er mennesker, der har nået målstregen. Det er som efter et maratonløb, hvor der lige skal pustes ud, inden de er klar til at gå i gang igen. Tag eksempelvis IO Interactive, der blev solgt i sidste uge. Disse mennesker har ikke holdt ferie i de sidste fem år, og kører man forbi deres kontor en sen aften, så sidder de der stadig. Derfor er det ikke usædvanligt, at de - når deres virksomhed er blevet solgt eller på anden vis er kommet i mål - først vil tage en kort pause, men så gå i gang igen og prøve at starte noget nyt.«

Mens nye iværksættere ofte er famlende, fattige og uden professionelle netværk, ser det anderledes lovende ud for den succesrige iværksætter, mener Ulla Brockenhuus-Schack.

»Det er mennesker, der har vundet troværdighed, de har den fornødne startkapital og de har relativt nemt ved at overbevise nye investorer om en god ide.«

Erik Damgaard advarer
Microsoft købte danske Navision - som er en fusion af de tidligere ærkekonkurrenter Damgaard Data og Navision - for 11 milliarder kroner i 2002.

Formålet er, at Microsoft skal bevæge sig ind i virksomhedernes regnskabssystemer og logistiksystemer, fordi selskabet vil vokse uden for programmer til PC og servere.

Den danske software er vigtig i Microsofts forretningsdivision Microsoft Business Solutions, som spås at blive en lige så stor indtægtskilde som Microsofts kendte systemer Windows og Office.

Men Erik Damgaard advarer i Business Karriere om, at al fokus lige nu er på Windows og dermed ikke på den dyrt tilkøbte danske software.Læs Business Karriere

side 6-7

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen