Berlingske Business

Direktøren med penslen

Direktøren med penslen - 1
De knejsende bakketoppe har sølv på toppen. Symbolikken er, at sølv er det næstbedste - ligesom det næstbedste er at gå til lægen (det bedste er at være rask). Vibeke Vestas visionsmaleri »Nirvana« beskriver øjenlæge Kim Julians visioner med sin virksomhed. Kunstfoto: Linda Henriksen

Efter endt arbejdsdag i direktørstolen hos TDC kryber hun i malerkitlen. Vibeke Vesta omsætter andre virksomheders visioner til lærred, hvor de for alvor er synlige.

Ordet »vision« betyder »syn« - altså skal det vises, ja, males, i stedet for at blive parkeret i hyldestøv ude i virksomhederne.

Så enkel er Vibeke Vestas opskrift. Når hun går hjem fra sit arbejde som administrerende direktør for TDCs callcenter, fatter hun palet og pensler og bruger en del af sin fritid på at omsætte andre virksomheders visioner til lærred. »Visionsmalerier« kalder hun det.

»Min hverdag er ekstremt faglig, præget af budgetter, analyser, strategier og forhandlinger. Her kan jeg få det hele ud med penslen. Jeg er nysgerrig, og det er spændende at have dialog med virksomhederne om deres visioner. Her kommer min faglige baggrund mig til gode. Så både fagligt og personligt får jeg meget ud af at omsætte visionerne til lærred,« forklarer Vibeke Vesta.

Hun har malet i tre år, men har fået uventet stor respons på netop visionsmalerierne. Forleden afleverede hun Bløderforeningens visioner på lærred. Før jul fik øjenlæge Kim Julian sit værk, som nu hænger i øjenklinikken midt i København.

Kim Julian elsker selv kunst. Han har skiftende malerier på væggene i klinikken og var begejstret for tanken om at få visionen for sin virksomhed gjort visuel.

»Det sender et signal om, at jeg ikke bare driver øjenklinik, men også har tænkt over, hvad jeg vil. Maleriet kan godt være med til at give folk tryghed, og når de føler sig i trygge omgivelser, er det rart at komme - og folk kommer tilbage, hvilket måske gør dette til en lidt atypisk øjenklinik,« siger Kim Julian, der på niende år driver øjenklinikken.

Hans erfaring er, at tre-fire kunder dagligt kommenterer billedet.

»For man kan ikke lade være med at tage stilling, når man er på et sted, hvor der er kunst,« siger han.

Godt med faglig baggrund
Vibeke Vesta bruger god tid i den indledende fase sammen med virksomheden. Og hun leverer altid en detailleret beskrivelse af sit værk, hvor hun begrunder valget af farver, materialer med mere.

»Når jeg går i dialog med virksomheder på fritidsbasis, har jeg naturligvis gavn af, at det ikke falder mig vanskeligt at diskutere vision, mission og værdier i kraft af min faglige baggrund. At jeg så oven i købet får positiv respons på min kreative omsætning af det, jeg hører, er jo ekstra rart,« siger hun.

Visionsmaleriet kan også få betydning i selve organisationen.

»Den største udfordring for de allerfleste virksomheder er at få deres medarbejdere til ikke blot at huske, men også at binde sig til visionen. Nogle gange er det meget vanskeligt for alle at binde sig til ord på papir. Så kan et visuelt udtryk understøtte både hukommelsen og forståelsen. Især hvis virksomhederne vælger at bruge udtrykket i intern og/eller ekstern kommunikation,« forklarer Vibeke Vesta.

Hun kan sagtens se visionsmaleriet brugt som f.eks. litografitryk til lidt dyrere firmagaver eller eventuelt brugt på tidsbestillingskort til øjenlægen for på den måde at skille sig ud fra mængden:

»Og hvis ikke øjenlægen skulle have noget visuelt...«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen