Berlingske Business

Direktøren er svensk og formanden dansk

Danmark og Sverige er på vej ind i en kæmpefusion. I hvert fald i erhvervslivet. Aldrig før er så mange danske og svenske virksomheder smeltet sammen. Det vil fortsætte. Det styrker integrationen i Øresundsregionen.

I Brugsen hedder de Svante og Ebbe, i Arla Foods Åke og Knud Erik. Topchefen i Hennes & Mauritz lystrer det danske navn Rolf Eriksen. Mens legendariske Ingvar Kamprad har sendt sin søn Mathias på topledertræning som administrende direktør for Ikea i Danmark.

Danske og svenske virksomheder bytter og mixer i stadig stigende grad blod. Bestyrelsesformanden er dansk, mens den administrerende direktør er svensk.

Selv børserne i Stockholm og København bliver om føje tid bygget om til ét hus.

Integrationen mellem netop dansk og svensk erhvervsliv brager af sted. Ja selv bestyrelseslokalerne i de store virksomheder er langsomt ved at få en masse svensk blod rundt om mahognibordene. De store danske virksomheder har været langsomme til at internationalisere sig. Nu sker det - i første omgang ved at tage svenske chefer ind i bestyrelserne.

Der sker ikke bare en forstærket sammensmeltning af virksomhederne snævert i Øresundsregionen. Det er virksomheder overalt i Sverige og Danmark, som for alvor har fået et godt øje til hinanden.

Grænserne mellem svensk og dansk i erhvervslivet udviskes mere og mere.

Homogent marked
Den nye tids konger i erhvervslivet, private equity fondene, foretrækker at kalde sig nordiske. Både partnerkredsen, ejerkredsen og rådgiverkredsen er et stort sammensurium af danskere og svenskere - dog typisk flest svenskere. De køber virksomheder over hele Norden, men har ikke rigtig hæftet noget enkelt flag på sig.

Den seneste opgørelse fra konsulenthuset KPMG viser, at de fleste danske virksomhedsopkøb sker i Sverige, mens det omvendt er svenskere, der står bag de fleste virksomhedsopkøb i Danmark.

Søren Milner er chef for KPMGs Corporate Finance, som har med virksomhedshandler og rådgivning at gøre. Han siger:

»Markedsmæssigt er Skandinavien meget homogen. Der er en tæt integration - i udpræget grad på konsumentområdet. Producenterne af forbrugsvarer ser typisk hele Skandinavien som et hjemmemarked. Det vil da så afgjort styrke integrationen i Øresundsregionen.«

Netop ved fusioner og overtagelser på tværs af grænserne har fødevarekoncernerne vokset sig store. Arla Foods har i dag en noget nær monopolstilling i Danmark og Sverige; på samme måde som Carlsberg, Danisco og Skandinavisk Tobak sidder på meget store bidder i både Danmark og Sverige.

Brugsforeningerne i Danmark, Sverige og Norge har sluttet sig sammen i Coop - en detailgruppe som styres af danskere og svenskere.

Men der er også forskelle
Søren Milner undlader dog ikke at gøre opmærksom på, at ikke alt er lutter idyl på tværs af Øresund.

»Markedsmæssigt er vi meget ens, men ser man på virksomhedskulturen i de enkelte virksomheder og måden, vi tager beslutninger på, er vi endog meget forskellige fra svenskerne. De rigtige successer med integrationen i erhvervslivet ser vi derfor først og fremmest i de situationer, hvor en svensk eller dansk virksomhed overtager en anden. Fusioner derimod dur ikke.«

»Det er meget lettere at håndtere konkrete virksomhedsopkøb frem for at smelte de forskellige virksomhedskulturer sammen ved ligeværdige fusioner,« siger Søren Milner, der på egen krop har følt den betydelige forskel på danskere og svenskere, når der skal tages beslutning. Svenskerne er opdraget til konsensusbeslutninger, mens danskerne er mere kontante og ligefremme på de bonede gulve - rundet af flere hundrede års købmandskab.

Nordea tog springet
Problematiske, såkaldte ligeværdige fusioner er eksempelvis SAS og brugsforeningskæden Coop.

MD Foods' sammensmeltning med svenske Arla til Arla Foods blev officielt også fremstillet som en fusion; men kun få er i tvivl om, hvem der reelt styrer denne mejerigigant. Det gør nemlig de danske bønder.

Udover fødevaresektoren er det finanssektoren, der i dag er mest smeltet sammen.

Internationalt betragter man ofte Norden eller i hvert fald Skandinavien som et stort fælles marked uden særlige forskelligheder. Det er i langt overvejende grad de samme produkter, der udbydes over det hele.

Nordea-banken var den første, der tog springet og fusionerede en dansk, svensk, finsk og norsk bank. Først nu - efter flere års slingrekurs - begynder Nordea at ligne én bank.

Danske Bank har derimod fortsat sin strategi med altid selv at have magten og har derfor købt banker i Sverige for efterfølgende at styre geschæften fra København. Præcis på samme måde som Svenska Handelsbanken.

Handelsbanken købte for nogle år siden Midtbank i Herning, og selv om kunderne i bankens filialer næppe mærker til det svenske ejerskab, så styres Midtbank nu fra Stockholm.

Selv fodbold-, håndbold- og ishockeyarenaerne invaderes af svensk muskelkraft. Sproget er en slags »skandihovisk«. Den halvskæve sæsonstart for både FCK, Aab og AGF kan dog næppe (alene) tilskrives de svenske trænere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen