Berlingske Business
12:08Lundbeck og Genmab i yderpositioner i fladt dansk marked

Direktør med poet i maven

42 år gammel debuterer direktør Arne Djernæs Hansen som skønlitterær forfatter med bogen »Nye Udfordringer«, som udkom i denne uge. Lige nu er han ramt af dotcom-nedturen og må selv finde nyt arbejde.Solvent debut

Interview

Nogle mennesker hopper over den indre mur ved at løbe maraton, sejle ned ad frådende floder eller bestige barske bjergtoppe. For andre er overvindelsen rettet indad.

»Jeg har vel altid gerne villet skrive en bog. Måske har trangen altid været der, jeg har i hvert fald været bevidst om den i 20 år. Men har aldrig haft tid på grund af studier, job og familie,« siger Arne Djernæs Hansen.

Han er cand.merc, professionel leder i IT-branchen og nu også debutforfatter til en realistisk skønlitterær bog - »Nye Udfordringer« - som udstiller en god portion af det plat og svindel, som også kan være en del af dansk erhvervsliv.

»Bogen er fri fantasi. Det er altsammen noget, jeg har fundet på,« siger Arne Djernæs Hansen.

Men bogens personer og handling er alligevel stærkt inspireret af virkeligheden. En virkelighed bestående af egne oplevelser, avisernes skriverier og fri, indre fantasi. Sidegadevekselerer, sex, talkolonner, fakturabelåning - og masser af drømme om respekt, rigdom og rørighed.

Svindel i den rigtige verden

»Siden jeg skrev bogen færdig, er en respekteret erhvervsmand som Klaus Helmersen jo blevet udsat for et svindelnummer. Jeg har også selv oplevet at blive ringet op af sidegadevekselerer, som ville sælge mig noget. Men jeg har aldrig selv haft engagementer med dem,« siger Arne Djernæs Hansen.

Vejen til at leve drømmen ud begyndte for flere år siden, hvor han meldte sig til et forfatterværksted på en ganske almindelig aftenskole.

»Det var AOF eller FOF eller en af de andre F'er. Jeg skrev et par sider og fik en hel del ros af både læreren og de andre deltagere. Men jeg hoppede hurtigt af det kursus, som ikke var særlig meget bevendt,« siger Arne Djernæs Hansen.

Men han skrev videre på siderne fra kurset. For to år siden ville han gøre bogen færdig og mente, at det var nødvendigt at sige op i jobbet som salgs- og marketingchef. Men chefen gav ham orlov, og i stedet for arbejdede Arne Djernæs Hansen halvtids og skrev løs på de mange fridage. Sådan gik et halvt år. Og så var bogen færdig.

Op ad forlagsbakken

»Det første, jeg skulle gøre, var at finde et forlag. Det var virkelig op ad bakke. Jeg kontaktede de store forlag, de afviste alle sammen bogen. Nogle af dem havde da i det mindste læst i hvert fald noget af den inden,« siger Arne Djernæs Hansen.

Den nyudsprungne forfatter er 42 år, bor på ellevte år sammen med en kvinde, som han har en datter med. Da Arne Djernæs Hansen var ung, tog han en shippinguddannelse. Siden læste han til cand.merc og kom gennem et bijob under studierne ind i computerbranchen, hvor han har været siden. Hos Tandy, AST, Dell, World Online og nu som adm. direktør i Active ISP, som er ved at trække sig ud af Danmark:

»Der har jo været dotcom-nedturen, som også har ramt os. Så nu står jeg selv overfor nye udfordringer,« siger Arne Djernæs Hansen.

Den skrivende direktør forventer at skrive i det mindste én bog mere i samme genre.

»Jeg har ikke læst det store batteri af klassikere. Ligesom jeg har været bagud med at skrive, har jeg heller ikke fået læst det hele. Der har ikke været tid,« siger Arne Djernæs Hansen.

Arne Djernæs Hansen har tjent godt som leder i IT-branchen. Han havde råd til at holde fri og skrive en bog, der udstiller nogle af de menneskelige drifter, som driver dansk erhvervsliv. Foto: Linda Henriksen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen