Berlingske Business

Diamanten varer ikke evigt

Sagsanlæg for byggesjusk på Det Kgl. Biblioteks Sorte Diamant overvejes.

Statens prestigiøse og knap en halv milliard kroner dyre tilbygning til Det Kgl. Bibliotek, Den Sorte diamant, er blot to år efter sin opførelse begyndt at smuldre.

Flager af sandsten skaller af facaden. Ifølge Søndagsavisen er skaderne så alvorlige, at Kammeradvokaten konfererer med rådgivende jurister, om hvorvidt der skal lægges sag an - mod enten arkitekter, entreprenør eller leverandører. Både den hurtigt forvitrende facade ud mod Christians Brygge, stenene, som hele Diamanten hviler på, og som tilmed også udgør facaden på tilbygningen »Fisken«, består af såkaldt portugiske »blue oyster« sandsten. Og ifølge bibliotekets direktør, Erland Kolding Nielsen, gjorde man allerede for to år siden opmærksom på, at stenene består af for meget ler og for lidt sand. Hvorfor stenene smuldrer. Sandstenene på Diamantens facade skulle ellers kunne holde 30-40 år.

Det Kgl. Bibliotek bistås i sagen af Byggedirektoratet. Til Søndagsavisen siger arkitekt Peter Birk Hansen, der er Byggedirektoratets projektleder på Diamanten, at man endnu ikke kan konkludere, om blot de beskadigede sandsten eller hele facaden skal skiftes ud. Det er således uvist, hvor stor en regning, der bliver tale om, når skaderne på facaden skal udbedres.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra hverken Erland Kolding Nielsen, entreprenør Kai Andersen, arkitektfirmaet Schmidt, Hammer & Lassen i Århus eller fra kulturminister Brian Mikkelsen (K).

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen