Berlingske Business

DF støtter åbne standarder

Radikalt forslag om at tvinge staten til altid at vælge IT, der anvender åbne standarder, får støtte fra Dansk Folkeparti.

Det radikale forslag om, at staten skal gøre op med lukkede IT-systemer og dokumentformater, som tvinger folk til at bruge software fra bestemte producenter, får støtte fra Dansk Folkeparti.

»Det er et godt og fornuftigt forslag, som vi i det store og hele er tilhængere af. Intentionerne i åbne standarder er vi selvfølgelig fuldstændigt enige i - nemlig at der skal være standarder, som alle kender og kan bruge,« siger Jørn Dohrmann, IT-ordfører for Dansk Folkeparti.

De Radikales forslag blev fremsat i Folketinget forleden og kræver, at staten udelukkende vælger IT-systemer og -programmer, der er baseret på åbne standarder og ikke lukkede filformater, som kun programmets producent har fuld indsigt i.

Den radikale IT-ordfører, Morten Helveg Petersen, understreger, at det ikke handler om, at det offentlige udelukkende eller fortrinsvis skal købe og bruge alternative open source-programmer - men der skal være et reelt valg. I dag skønnes Microsoft at »sidde« på godt 90 procent af alle skrivebordscomputere

Sikkerhedsspørgsmål
Jørn Dohrmann støtter principielt, at der gives mulighed for, at man ved indkøb af IT-programmer skal kunne vælge mellem standardprogrammer og alternative, såkaldt open source-programmer. Dog vil han have sikret, at der ikke er sikkerhedsmæssige problemer ved at vælge open source-programmer, »så vi ikke åbner for problemer for os selv«.

»Regeringen har gjort en del for at imødekomme kritikken af lukketheden, men selvfølgelig kan det altid blive bedre.

Microsoft er nødt til at blive en medspiller, så vi får åbne standarder. Det er en spændende debat, og jeg tror, at vi kan finde en løsning, som alle kan bruge,« mener Jørn Dohrmann.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen