Berlingske Business

Detailsalg satte rekord

Detailsalg satte rekord - 1

Tøjsalget gjorde comeback efter en skuffende maj. Det er hovedforklaringen på, at dankortene lynede som aldrig før i juni, viser ny opgørelse.

Det forbrugsdrevne opsving er på sporet. Sådan lyder vurderingen fra landets store banker, efter at nye tal fra Danmarks Statistik bekræfter billedet af rekordstor købelyst blandt de danske forbrugere i juni.

Dankortene glødede som aldrig før i den første sommermåned, som Berlingske Tidende kunne berette for to uger siden. De nye tal viser, at det især var tøjsalget, der rettede sig oven på den sløje udvikling i maj.

Korrigeret for sæsonudsving - som for eksempel julehandel - og for prisændringer, var detailsalget i juni det højeste, der nogensinde er målt. Det var 3,4 procent større end i maj og ni procent større end i juni 2003.

I kategorien »beklædning mv.« var stigningen på 7,7 procent i forhold til måneden før.

»Det forbrugsdrevne opsving, som vi har talt så meget om, er i gang. Og det kommer til at fortsætte, når alle får glæde af skattelettelserne fra Forårspakken,« siger chefanalytiker Steen Bocian fra Danske Bank.

Reduceret skat fra juni
Han henviser til, at de fleste lønmodtagere får reduceret skat og pensionsbidrag fra og med juni-lønnen. Men da hovedparten af dem er bagudlønnede, har de først for alvor mærket effekten i juli.

Det er senioranalytiker Jes Asmussen fra Nordea enig i. Og han mener, at de dårlige maj-tal var et engangfænomen forårsaget af en måned med usædvanligt få hverdage og et kongeligt bryllup. Og den forklaring synes de nye tal at bekræfte.

»Alt tyder således på, at det forbrugsdrevne opsving fortsat kører på skinner, og at danskerne vælger at bruge de ekstra penge, som skattelettelserne har medført, til forbrug og ikke til opsparing,« vurderer Jes Asmussen.

Nordea og Danske Bank regner, lige som blandt andre regeringen og de økonomiske vismænd, med, at privatforbruget vil være drivkraften i et økonomisk opsving i år, som på længere sigt vil betyde færre arbejdsløse. »Opsvinget er godt i gang, og det er kun et spørgsmål om tid, før arbejdsmarkedet for alvor vender. I starten kan virksomhederne klare sig med det antal medarbejdere, de har i forvejen - de kan løbe lidt hurtigere. Det er helt normalt for et opsving,« siger Steen Bocian.

For tidlig optimisme
Han erkender dog, at han og andre økonomer var for optimistiske med hensyn til ledigheden tidligere på året. Den faldt ganske vidst i januar, februar og marts, men er siden steget lidt igen.

Og Jes Asmussen advarer om, at detailsalget i juli godt kan blive skuffende til trods for skattelettelserne. Dels var benzinprisen høj i sidste måned, hvad der kan have fået danskerne til at spare andre steder, og dels kan det miserable vejr have fået mange til at rejse væk og lægge omsætningen i udenlandske butikker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen