Berlingske Business

Detailhandelen udelukkes fra forbrugsfest af priskrig

Detailhandelen udelukkes fra forbrugsfest af priskrig - 1
»Vi følger konkurrencen, og vi skal gerne være foran med de lave priser. Derfor bruger vi utrolig megen energi på at sikre, at vi har de rigtige priser,« siger informationschef i Dansk Supermarked, Poul Guldborg. <br>Foto: Ernst van Norde

Priskrigen har sat sine spor i detailhandelen, hvor omsætningen i år er steget mindre end sidste år. Og priserne ventes at ryge endnu længere ned.

Hård priskrig presser butikkerne, som midt i den glade juletid har svært ved at holde trit med de stadigt faldende priser - specielt i dagligvarebutikkerne viser den hårde konkurrence nu sit barske ansigt.

Mens fremgangen i butikkernes omsætning sidste år var 4,6 pct. i årets første ti måneder, er den i år kun 2,8 pct. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

»Forbrugsfesten er ikke så højtflyvende, som mange har givet udtryk for,« siger formanden for Danmarks Handelsstandsforeninger, Bent Aarrebo Pedersen.

Mens special- og discountbutikkerne har fremgange på henholdsvis 5,2 og 7,7 pct., trækker købmænd og supermarkeder ned på vægtskålen med en tilbagegang på hhv. 4,5 og 1,3 pct. Men mængden af varer, der er blevet solgt, er steget med 0,2 pct.

»2004 var et år, hvor man solgte mere i butikkerne til lavere priser. Butikkerne har dermed fået en mindre indtjening til at dække de stigende omkostninger,« siger Bruno Christensen, administrerende direktør i det uafhængige analyseinstitut Retail Institute Scandinavia.

Og konkurrencen ventes at blive endnu hårdere blandt detailhandelsaktørerne i takt med, at flere og flere store globale kæder vokser sig større.

Fremtid uden kassedamer
Beregninger fra Retail Institute Scandinavia viser, at butikkerne i dag skal have en omsætningsvækst på cirka otte pct., før der er tale om vækst, og der ligger mange investeringer og venter på detailhandelen. Fra den 1. januar kræver flere af de største europæiske detaillister, at leverandørerne skal udstyre samtlige produkter med en chip, der udsender radiosignaler, der kan spore varen, og i sidste ende gøre kassedamens job overflødigt.

»Der ligger investeringer og venter. Det er i hvert fald ikke en udvikling, der lever op til forbrugernes stigende krav, når butikkerne ikke er i stand til at tjene nok til at betale for investeringer,« siger Bruno Christensen.

De to største detailhandelsaktører, Coop Danmark og Dansk Supermarked, har begge sat priserne ned. Coop Danmark, som bl.a. står bag Fakta og SuperBrugsen, med to til tre pct., mens Dansk Supermarked, der bl.a. ejer Netto og Føtex, vurderer prisen ud fra den enkelte vare.

»Vi følger konkurrencen, og vi skal gerne være foran med de lave priser. Derfor bruger vi utrolig megen energi på at sikre, at vi har de rigtige priser,« siger informationschef i Dansk Supermarked, Poul Guldborg.

Enkelte gange går Dansk Supermarked endda så vidt, at priserne ryger under indkøbsprisen på især øl og kaffe for at lokke kunderne ind i butikkerne.

»Men vi skal ikke sidde og snøfte, vi skal bare være glade for, at vi kan glæde vores kunder,« lyder det optimistisk fra Poul Guldborg, som ikke vil kommentere, hvorvidt priskrigen sætter sine spor på omsætningen i Føtex og Bilka.

Hos brancheorganisationen Dansk Handel og Service (DH&S) mærker man kun optimisme blandt medlemmerne.

»Billedet stemmer ikke overens med det billede, som vi ser. Men der er ingen tvivl om, at vi fremover vil se flere store kapitalkæder, der banker på, og det vil skærpe konkurrencen yderligere,« siger cheføkonom i DH&S, Jan Poulsen.

Omsætningen til næste år ventes ifølge Retail Institute Scandinavia at blive endnu højere end i år.

»Flere forbrugerundersøgelser tyder på, at forbrugerne vil give los til næste år - men der er stadig kun tale om forventninger,« siger Bruno Christensen.

Og næste års forbrug afhænger i høj grad af, om der bliver udskrevet valg, for ifølge Bruno Christensen, holder forbrugerne normalt igen på grund af usikkerhed omkring fremtiden fra den dag, der bliver udskrevet valg, til en ny regering er fundet.

Dagligvareforbruget udgør typisk halvdelen af vores forbrug, og i detailhandelsomsætningen indgår ikke rejser, restauranter og bilsalg, som er typiske forbrugsgoder i en opgangstid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen