Berlingske Business
17:16

Det vigtigste møde finder sted i pausen

Det vigtigste møde finder sted i pausen - 1
Højt af flyve, højt at tænke: Inge-Marie Ejby Buch, arktitektstuderende, har tegnet dette svævende pause-møderum til hotel Hilton Copenhagen Airport. Foto: Søren Bidstrup

Det lærende møde Til vand, til lands og i luften - og frem for alt i pausen. Det er der, fremtidens møder bliver holdt. Nu skal vi aktiveres til møder.

Forestil dig, at du sammen med fem kolleger er strandet på en øde ø.

Dét skal nok få kreativiteten til at blomstre og få alle i gruppen til at bidrage til, hvordan man hurtigt kommer videre.

Nogenlunde sådan forestiller 23-årige Elsebeth Willum sig, at fremtidens møder bliver holdt på Hotel Nyborg Strand, som ligger på den fynske side af Storebælt: Direkte fra strandbredden går mødedeltagerne ud på en mødebro (man må godt bade fra den), hvortil der er monteret flere små møde-ø'er.

Hver ø har et rundt mødelokale, bygget i glas. Inde i glaskuplen holdes der så møde. Med snore kan man hive en slags gardiner for (det ligner kronbladene på en blomst), som indhyller mødegruppen i totalt mørke; og når gruppen har set lyset, kan man atter hive gardinernes fra og sidde badet i det ægte lys.

Dårligt vejr? Det er der ikke noget der hedder, for hotellet er udstyret med adskillige sæt røde, gule, grønne og blå regnsæt med tilhørende røjser og sydveste, og ude på møde-øen venter der lun the og økologiske boller. Det er da en god start på et kreativt møde.

Nej, hotel Nyborg Strand har ikke bygget ovenstående vand-møde-øer, men direktionen finder den arkitektstuderende Elsebeth Willums ide meget, meget spændende.

Fremtidens 5D-møde
Der er en vis indbygget risiko for, at fremtidens møder bliver så meget anderledes, at selve formen på mødet kommer til at stjæle meget af indholdet.

Det er man ganske bevidst om i toppen af den danske mødeindustri, som i sidste uge holdt »Mødebazar 2004«.

»Men noget skal der ske. Danmark har en god chance for at være med til at udvikle den internationale mødeindustri, hvis vi lader være med kun at gøre, som vi gjorde i går. Virksomhederne vil ikke længere blot holde et møde bag fire vægge, pakket ind i sodavand, frokost og kringle til eftermiddagskaffen.

Fremtidens møder skal være lærende. Og for at lære skal vi være mere kreative, mere aktive og alle i mødet skal deltage.

Så kan det godt være, at vi med disse nye møde-forslag går lige til eller måske over stregen, men det får så være,« siger projektchef Peter J. Hansen, Wonderful Copenhagen.

Otte danske organisationer, hoteller og konferenceudbydere - det er Comwell, DGI-byen, Hilton Copenhagen Airport, Hotel Legoland, Hotel Nyborg Strand, Odense Congress Center, Radisson SAS Hotels & Resorts og Øksnehallen - har gennem et år analyseret, hvad der skal til for at gøre fremtidens møder bedre. I sidste uge præsenterede gruppen en række mere eller mindre rabiate forslag på en velbesøgt messe i Øksnehallen, der fik store virksomheders mødeansvarlige kaldt til samling.

»Møder går ikke af mode, for det er viden, møder handler om. Men mødebudgetterne er pressede, og der er fokus på at få det optimale ud af hver eneste møde-kroner.

Derfor skal det lærende møde, som vi kalder det, helst indeholde 5D: dialog, deltagelse, dramatisering, digitalisering og design. Det er nøgleordene,« siger Peter J. Hansen.

Et liv efter PowerPoint?
Det bliver forfattere, skuespillere og meningsdannere, der fremover kommer til at puste megen liv i fremtidens møder, for deltagerne skal vækkes og holdninger bringes i spil.

Man kan også risikere at komme til et møde, hvor der står 7.000 store papkasser. Med adskillige ruller gaffatape skal man så bygge sit eget mødelokale ud af kasserne, og efter den øvelse er holdet ligesom rystet sammen.

Eller hvad med et digitalt afstemningsapparat, hvor man stemmer i ét væk - om både stort og småt - og derved er tvunget til at være en aktiv deltager.

Eller en lille elektronisk summer. Den lægger du i lommen. Og på en konference, hvor der måske er over tusinde deltagere, er det på forhånd kodet ind, hvad der er dine interesser og profil. Pludselig summer det i din lomme, og det er fordi du er gået forbi en anden deltager med samme profil. I har nu pligt til at tale sammen i fem minutter, for ellers bliver det registreret af summeren. Derved brydes hæmninger og personlige grænser.

Papkasser nej tak
Arkitektstudende Inge-Marie Ejby Buch har tegnet et svævende mødelokale, hængende højt oppe i hotel Hiltons store atrium.

»Jeg tror, at pausen bliver vigtig fremover. Her skal vi summe, diskutere og forholde os til, hvad vi har hørt under PowerPoint-præsentationen. Mit flyvende mødelokale skal nok få pausen til at gå.«

Hilton marketingchef Henriette Eli Petersen synes godt om ideen.

»Vi løber ikke skrigende bort, for det er en god ide, og det er et flot design. Prisen for at etablere det svævende møderum er jeg umiddelbart lidt nervøs ved, men grundlæggende rammer designeren det rigtige, nemlig at vi skal tilbyde vore mødegæster flere muligheder.«

Direktør Anders Emborg, Den Kongelige Skydebane Sølyst, vil nu ikke have papkasserne indenfor i de statelige stuer.

»Den profil, Sølyst har, skal ikke ændres. Vores gæster kommer netop, fordi vi er så unikke; men det ændrer ikke ved, at vi kan tilføje flere oplevelser til vore gæster.

Det kan være en rundvisning eller en halv times foredrag om guldaldermalerne. Jeg ser et stort vækstpotentiale, hvis vi kan tilbyde vore gæster flere tilbud. Det er naturligvis kunden, der skal træffe afgørelsen, men vi skal give tilbuddet. Hvis vi ikke gør noget, så går vi i stå.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen