Berlingske Business
15:07De amerikanske markeder holder lukket i dag

Det var (heldigvis) den sommer

Sommerbriefing Her er et resume for folk, der har været væk fra erhvervslivet hele sommeren, og lige skal have at vide, hvad de gik glip af. Det er ikke ret meget...

Redaktøren siger, at de fleste Berlingske Business-læsere vender tilbage til genoptræning på jobbet i dag, og har brug for en hurtig, letlæst oversigt over, hvad der skete, mens de var væk.

Okay, her er den korte version: Det største mysterium for de tilbageblevne på fronten var, om det var live eller genudsendelser, når TV-stationerne aften efter aften lod alle deres meteorologer sige, at de desværre tog fejl i går, men at nu skulle den være god nok: Sommeren kommer!

Engells dankort
Selv det mest dækkende billede af sommerens største avishistorie, kunne være en genudsendelse af billederne af den betonblok på Lyngbyvejen, der stoppede den fhv. konservative forsvars- og justitsminister Hans Engells politiske karriere.

I sit nuværende job som chefredaktør på Ekstra Bladet havde han nemlig stort held til at få folk til lidenskabeligt at diskutere, om ikke at det var en skandale, at bankerne nu fjerner billederne fra Dankortet.

Som et Loch Ness-uhyre svømmede debatten rundt i alle medier, og er vel ikke helt død endnu, selv om eksperterne faktisk i stort omfang sluttede op om de »griske banker«.

»Selv hvis vi kigger godt efter, er de billeder meget små, og kvaliteten af dem gør det fuldstændig håbløst. Der er ingen sikkerhed med billeder på,« sagde f.eks. informatik-professoren Mogens Kühn, og kriminalinspektør Peter Forstrøm tilføjede, at det er relativt sjældent at Dankortet bruges uden pinkode, og at billedet i så fald slet ikke bruges. »Jeg kan ikke selv erindre, at en ekspedient har vendt mit dankort om og har kigget på billedet,« sagde han.

»Økonomisk voldtægt«
Der var også noget betonblok på motorvejen over en kommentar fra Landbrugsrådets præsident, Peter Gæmelke, da et af hans medlemmer blev dømt til inden et halvt år at nedskære sin svineproduktion med 70.000 svin - eller 70 pct.

»Det her er økonomisk voldtægt,« sagde Peter Gæmelke - og der var - heller ikke den dag - en hedebølge, der kunne forklare hans lige lovligt lovløse lapsus.

SAS var også leverandør af en tophistorie i medierne, der blegnede noget ved kølig eftertanke.

Det var den dag, Berlingske Business oprullede hvorledes luftens lavprisselskaber nu presses økonomisk af deres egen succes, og vi samtidig kunne oplyse, at SAS fandt tiden til at hæve prisen med 400 kr. på deres billigste billetter, så de nu skal koste omkring 1.100 kr.

»Når SAS reklamerer med de lave priser, der bliver 400 kroner højere, så er der tale om en pris, der kan bruges, hvis ens tante er blevet 82, og man rejser søndag efter midnat. Eller med andre ord er der tale om en slags billetter, som forretningsfolk meget sjældent kan bruge til noget. Simpelthen billetter, der ikke er ret mange af, så det er lidt misvisende af SAS at bruge de priser,« lød det bagefter fra direktøren for Skandinaviens største erhvervsrejsebureau, Weco DSB Travel, Axel Chr. Rasmussen.

Samtalen ophører
Sommeren gav anledning til at genopfriske det fremragende reklameslogan »Samtale fremmer forståelsen,« som blev brugt dygtigt i TV-reklamerne med fransk accent af direktøren for forgængeren for mobiltelefonselskabet Orange.

Orange blev nemlig opslugt af svenske Telia for et reelt ukendt beløb, som ikke ændrer på det faktum at ejerne, France Telecom, har tabt på at fremme forståelsen i Danmark - og IT-branchen havde for resten flere andre nyheder: Danske Peter Colsted er udset til at spille en fremtrædende rolle i Microsofts forsøg på at få en ny kæmpe forretningsgren ud af opkøbet af danske Navision for et par år siden, og e-markedspladsen Gatetrade blev opgivet af Danske Bank, Mærsk Data, TDC og Post Danmark.

Blot for mindre end 14 dage efter at blive opslugt af den 60-årige Ib Kunøe, der har vist en formidabel næse for at tjene penge på IT, senest med mobilselskabet Telmore, hvor han strøg hovedgevinsten, da TDC købte op.

Falck blev »fri« for Group 4 ved at blive optaget på Københavns Fondsbørs som et selvstændigt selskab, Vestas hentede igen-igen store vindmølleordrer, og ISS havde igen-igen så meget fart i sin hovedbeskæftigelse, (nåe, nej: det ER rengøring) opkøb af andre virksomheder, at vi her i avisen fandt det på tide at portrættere parret, der på få år har stået bag 300 opkøb!

Og et mysterium om en nylig bestyrelsesrokade i højttalerfabrikken Jamo i Glyngøre blev endelig opklaret: Det var banken, der havde grebet ind...

Uden direkte sammenhæng: I finansverdenen trak sammen Jyske Bank igen logrende journalister som fluer, da de offentliggjorde et fornemt overskud, men udover sommeragurken, Dankort-sagen, var finansverdenens største sommernyhed at svenske SEB løb med Codan Liv, der har været på salgslisten i lang, lang tid.

Penge til aktionærerne
Ude i verden var der fortsættelse af føljetonnen om det russiske olieselskab Yukos, der vist nu balancerer på kanten at kollaps, og nu i hvert fald er medvirkende årsag til oliepriserne er om end ikke i oliekriseniveau, så dog de højeste i 14 år.

Softwaregiganten Microsoft bebudede at snesevis af milliarder de kommende år skal kanaliseres tilbage til aktionærerne - et udtryk for, at Bill Gates ikke længere har brug for krigskapital til at slås mod de religiøse monopolbekæmpere, og flere andre virksomheder med alt for mange penge i kassen skyndte sig at bebude lignende skridt. Hvor politisk korrekt skal alt dog snart blive?

Nogle er ligefrem begyndt at tjene mange penge igen, f.eks. mobiltelefonsamarbejdet Sony Ericsson, der pludselig har så meget medvind, at finske Nokia har fået bombet sin aktiekurs næsten helt tilbage til dengang i forrige årtusind, hvor selskabets hovedproduktion var traktordæk og galocher.

Galocher er overtræk til sko, som mange godt kunne have brugt i den alt for plørede europæiske sommer, og måske skulle Nokia overveje at genoptage den produktion?

En anden virksomhed, der prøver på at købe sig fred for kritikere er den amerikanske tobakskoncern Philip Morris, der i bedste Microsoft-stil har tilbudt EU-kommissionen en mia. euro over 12 år for at blive fri for flere sager om deres sundhedsskadelige virksomhed, som ellers har fyldt diverse europæiske skatteministres kasser godt op.

Længere arbejdstid
Lidt mere perspektiv er der måske i en kæde af nyheder, der i juli kom ud af Tyskland: Med Mercedes i spidsen lykkedes det at få aftaler hjem om længere arbejdstid for at bedre konkurrenceevnen.

Men er det allerede for sent - eller virker det?

Det vil vise sig, ligesom De selv sikkert meget hurtigt kan vurdere vore profetiske evner, når vi sluttelig tager konkurrencen op med meteorologerne, og vover at spå om vejrudsigten for august, hvor de fleste jo bliver lukket inde på deres arbejdspladser igen, mens Syd- og Mellemeuropa lukker for at holde ferie: Vi tror, at sommeren og varmen kommer nu, og at den sætter sig fast med alle de konsekvenser det har for produktionen!

Velkommen hjem - og god arbejdslyst!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen