Berlingske Business

Det handler om nye ydelser

Reklamebureauet Advance har i de seneste år trodset krisen i branchen og vist, at det godt kan lade sig gøre at øge omsætning og bruttoavancen pr. medarbejder.

Historierne om bureaulukninger har været mange i reklamebranchen de seneste år. Men billedet er ikke entydigt. En række danske reklamebureauer forøgede rent faktisk deres bruttoavance pr. medarbejder sidste år med tocifrede procentsatser - heriblandt Propaganda, Living Brands, Gorm Larsen & P, Tribal DDB og Advance. Sidstnævnte havde i 2003 en vækst på knap 30 pct. og venter i år 10 pct.'s vækst. En fremgang som ifølge direktør, Jens Krog, skyldes et omhyggeligt forsøg på at nytænke virksomheden. Samtidig har bureauet været mindre berørt af de dårlige konjunkturer, da man har været meget internationalt fokuseret. 75 pct. af produktionen har været internationalt målrettet, selv om Advance er et rent dansk bureau.

»Det kan godt være, de internationale virksomheder har været presset, men de skal stadig have udviklet kampagner. Derfor har vi været mindre følsomme over for afmatning i økonomien,« siger Jens Krog.

Nyt territorium
Men nok så vigtigt, så har Advance bevæget sig ind på nyt territorium. Reklamebureauet er nemlig begyndt at blande sig i selve produktudviklingen i en række virksomheder, hvor de stiller spørgsmålet: hvordan skal varen tænkes, hvis man efterfølgende skal kunne lave effektiv markedsføring.

»Vi går baglæns i kundernes værdikæde og siger, at vi vil sidde med ved selve udviklingsbordet. Ikke for at skabe selve produktet, men i stedet fokusere på produktets kommunikationsmuligheder.«

Eksempelvis har Advance haft indflydelse på Bionicle-figurerne fra LEGO, som i øvrigt er en af de få produktsucceser fra LEGO i de senere år. Bureauet var også med til at udtænke abonnementsordningen på briller fra Profiloptik. En ide, som siden har spredt sig, men som i en periode gav brillekæden et enormt løft.

»Med Bionicle handlede det om, at vi gav LEGOs designere input til, hvordan de kunne udtænke produkterne, så de ville være lettere at sælge,« siger Jens Krog.

Banal proces
Han betegner processen som »rimelig banal«, så man ikke ender med en usalgbar prototype, som måske er enorm god at bruge og med fantastiske egenskaber, men umulig at sælge.

Den nye måde at udnytte selskabets kreative kapicitet har været medvirkende til, at Advance er gået fra 32 mio. kr. i bureauindtægter til godt 47 mio. kr. de seneste to år.

På den internationale front allierer Advance sig i øvrigt i det nye år med kommunikationshuset Eye For Image, der udelukkende er befolket af udlændinge fra alle de større engelsktalende lande - de fleste bosat i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen