Berlingske Business

Det er på tide at satse på IT-branchen igen

Advokat med indsigt i IT-branchen er optimistisk. Selv har Martin von Haller Grønbæk sagt ja til formandspost i lille IT-virksomhed.

Selv om han som ekspert og bestyrelsesmedlem i flere IT-virksomheder har set en stribe selskaber lukke, er erhvervsadvokaten Martin von Haller Grønbæk ikke i tvivl om, at bølgen er ved at vende.

»IT-branchen er præget af optimisme igen. Det eneste, der mangler, er risikovillig kaptal for at få en masse spændende små IT-iværksættervirksomheder op at køre. Faktisk er det lidt problematisk, at lige på dette tidspunkt, hvor det vil være fordelagtigt at investere, er der så få, der gør det,« siger Martin von Haller Grønbæk.

Hvis man står med en ledig million, bør man satse på IT?

»Hvis det er den eneste million, man har, vil jeg nok være forsigtig. Men ellers, ja. IT-branchen har brug for risikovillig kapital. Vi har været nede på bunden, og de gode penge skal følge med op ad bakken.«

En af Martin von Haller Grønbæk nye opgaver bliver som bestyrelsesformand at skaffe mere kapital til den fire-fem medarbejdere store IT-iværksættervirksomhed Videnfabrikken A/S. Virksommeheden arbejder med dokumenthåndtering i såkaldte Content Management systemer.

Åben adgang
I modsætning til så mange andre virksomheder inden for det område opbygger Videnfabrikken sine produkter inden for Windows operativsystem, hvilket ifølge Martin von Haller Grønbæk øge effektiviteten.

Han har ellers i andre sammenhænge været talsmand for open source systemer - frit tilgængelige operativsystemer, men ser ingen modsætning i, at han på formandsposten arbejder for et closed source-system.

»Jeg har ingen fanatisk holdning til den problematik. Afgørende for mig er, at folk har mulighed for et frit valg,« siger Martin von Haller Grønbæk.

Hvad for dig til at tro på denne virksomhed, når du har set så mange andre gå ned?

»Det er et spændende produkt, en god teknologi og de rigtige mennesker i virksomheden. Den kombination tiltaler mig. Hvis ikke det var så interessant at være med, skulle man have et virkelig godt honorar for at deltage,« griner Martin von Haller Grønbæk.

Det får du så ikke?

»Jeg arbejder ikke gratis; men jeg er først og fremmest med, fordi det er en sjov udfordring.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen