Berlingske Business

»Det er en taberstrategi«

Lønnedgang for de ansatte er en taberstrategi, mener arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen. Eneste brugbare alternativ for medarbejderne er mangeårig jobgaranti.

Legos ledelse løser på ingen måder legetøjsproducentens akutte økonomiske problemer med en fælles lønnedgang for de ansatte.

Det er at udsætte sine medarbejdere for russisk roulette, og modellen er en taberstrategi, mener arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet.

»Virksomheden kan give sig selv et pusterum, men det er en taberstrategi, for i virkeligheden skruer man bare sig selv ned i fattigdom. I stedet for enten at flytte ud eller blive hjemme, så risikerer man at havne mellem to stole, og det er et defensivt udgangspunkt,« siger han.

Fleksible arbejdstider
I stedet bør virksomhedsledelsen ifølge Flemming Ibsen kigge på den danske model, hvor man langt hen ad vejen forsøger sig med fleksible arbejdstider, før man rører ved lønnen.

Eneste alternativ for Lego-ansatte og andre medarbejdere vil være at få en reel, flerårig jobgaranti.

»Hvis det er en byttehandel, hvor man for noget af sin løn får jobsikkerhed i tre, fire eller fem år, som vi har set det i Tyskland, så kan man altid diskutere det.

Omvendt så er ét års jobsikkerhed, som det var tilfældet med Tulip-medarbejderne, jo intet værd. Det er at udsætte sine medarbejdere for russisk roulette,« siger Flemming Ibsen.

I det hele taget er fælles lønnedgange en farlig kurs for hele det danske aftalesystem, mener arbejdsmarkedsforskeren.

En farlig kurs
»Breder tendensen sig, så vil fagforeningerne jo begynde at sige til arbejdsgiverne »hvorfor skal vi overhovedet lave overenskomster«, når ledelserne alligevel bare gør noget andet. For hver gang det sker, ryster man tilliden til hele aftalesystemet,« siger Flemming Ibsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen