Berlingske Business
14:04Endnu en Uber-chef siger op

Der står en torsk foran hoveddøren...

Fisk med posten: Omkring 1.000 danske hjem modtager hver torsdag en kasse friske fisk med bud. To dage forinden har de pr. e-post fået opskriften, så de kan købe tilbehøret ind. Bagmændene bag Skagenfood vidste intet om fisk, før de gik i - og på - nettet.

Nej, torsken uden for Lissi og Per Tidgens hoveddør er ikke endnu en dørsælger. Faktisk er den i denne uge ... en rødspætte.

Hver torsdag ankommer buddet nemlig med en tætsluttende flamingokasse med frisk fisk, pakket i is for at holde temperaturen på max. to grader og med en sugemåtte, som samler smeltevandet op.

Og siden tirsdag har menuen været kendt, da en e-postbesked med opskriften nåede fra Skagen til Smørum, så der er tid til at købe tilbehøret ind, inden fisken landes - eller måske snarere: lander - foran hoveddøren.

»Fisk med posten - det holder altså ikke« var en af de reaktioner, som Betina Kühn og Peter Bagge-Nielsen fik, inden de i august sidste år åbnede Skagenfood. Ikke desto mindre får omkring 1.000 danske hjem - flest i København efterfulgt af det midtjyske - hver uge nu fisk med posten.

Skeptisk branche

»Faktisk vidste vi intet om fisk, før vi startede, og det var nok en nødvendighed, for de, der var i branchen, var skeptiske over for den lidt vilde forretningsidé. Men vi havde lyst til at blive selvstændige og give gode madoplevelser med råvarer, som er så kort tid som muligt undervejs fra hav til bord,« fortæller direktør Peter Bagge-Nielsen.

Han arbejdede i 12 år i Forstædernes Bank med økonomi og marketing, mens hans kone var i kontormaskinebranchen. Dengang boede de på Frederiksberg. I dag har Skagenfood fire medarbejdere og vandt i februar i år e-handelsprisen som bedste innovator, altså med et fornyende erhvervsinitiativ.

»Går man i det lokale supermarked, er variationen i fiskedisken lav, og det er besynderligt, eftersom Danmark er EUs største fiskenation. Mange reaktioner fra kunderne er da også, at den nærmeste fiskehandler bor for langt væk. Vi skærer et led væk og køber i øvrigt kun ind, hvad vi har brug for, så vi ikke har noget lager. Det er herligt at vide, at vort skøre tiltag har en berettigelse, selv om vi kun har været på markedet i knap et år. Siden da har vi leveret 22 forskellige arter til middagsbordet,« siger Peter Bagge-Nielsen.

Der er styr på fiskene. Skagenfood satser på så stor sporbarhed som muligt, så man kan sige, hvilken kutter der har gjort fangsten, hvornår og hvor fiskene er hevet om bord. Det er en del af den læring, som Peter Bagge-Nielsen gerne vil bringe med ud - nemlig at modtagerne samtidig kan læse om fisken, hvor den lever, hvor den fanges osv.

Lissi og Per Tidgen er glade for at kunne lære om fisken, og hvad den kan bruges til - »for hvad stiller man nu lige op med f.eks. en kulmule?«

Fiskeopskriften, som ankommer pr. e-post, står 15 kokke fra lokale restauranter for. Skagenfood udnytter, at restauranterne normalt ikke har meget at se til om mandagen. Da tager man derfor ud med fisk og kamera under armen, og så går køkkenchefen i gang med eksperimenterne, og resultatet fotograferes, så man derhjemme kan besøge hjemmesiden på internet og se, hvordan det kan ende.

»Men indimellem skal vi holde lidt igen på kokkene, for det skal jo være nemt at tilberede. Ellers har vi ikke en chance hos modtagerne,« siger Peter Bagge-Nielsen underfundigt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen