Berlingske Business

Denerco-salg trækker ud

En børsnotering af det lille olieselskab Denerco Oil blev udskudt i begyndelsen af året. Og Højgaard Holding, der er en af storaktionærerne, når ikke sit planlagte salg af ejerandelen i år.

Selvom det lille olieselskab Denerco Oil i år har bevist, at det kan tjene penge som rendyrket upstream-selskab, lykkes det ikke i år for Højgaard Holding at få solgt sin ejerandel på 12,5 pct.

Denerco-aktierne har stået på Højgaard Holdings salgsliste, siden det børsnoterede holdingselskab for et par år siden besluttede sælge alle sine aktiver. Og planen var, at Denerco-aktierne skulle være solgt i år, så Højgaard Holding kun sad tilbage med halvparten af Danmarks største entreprenørselskab, MT Højgaard.

»Vi er stadig i gang med vores undersøgelser, og nu ser det jo ikke ud til, at det bliver afsluttet inden årets udgang. Vi prøver at finde ud af, hvem der er interesserede, og de skal så have de oplysninger, de nu engang kan få adgang til, og det tager altså sin tid,« siger Højgaard Holdings administrerende direktør Per Møller.

Fordoblet produktion
Hvor A.P. Møller-Mærsks produktion i Nordsøen i første halvår og DONGs produktion i de første tre kvartaler har ligget nogenlunde uændret i forhold til 2003, har det lille Denerco Oil næsten fordoblet sin olieproduktion.

Det skyldes dog først og fremmest, at Denerco Oil i år har haft produktion fra Nini- og Ceciliefelterne med hele året. De har først været med fra efteråret 2003. Men i år er resultatet også positivt påvirket af den høje oliepris, som har mere end opvejet effekten af den lavere dollarkurs, som olie handles i.

Udover Højgaard Holding tæller Denercos ejerkreds Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Monberg & Thorsen, PKA, FLS Industries, Arkil Holding og Dansk Erhvervsinvestering.

Indtil februar i år var det hensigten, at Denerco Oil skulle børsnoteres for at skaffe kapital til de voldsomme investeringer, olieproduktionen i Nordsøen kræver.

Men det er udskudt indtil videre, fordi virksomheden ikke har behov for en kapitaludvidelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen