Berlingske Business

Den tredje vej - nu også i erhvervslivet

Den tredje vej - nu også i erhvervslivet - 1
Morgan Spurlocks film "Supersize me" har sat fokus på virksomheders sociale ansvar.<br>Foto: Thomas Nielsen

Etisk dilemma Skal virksomheder tjene penge eller opføre sig ordentligt? Helst begge dele, tak - for det ene behøver ikke at udelukke det andet.

Når erhvervslivet gøres til genstand for romaner, teaterstykker eller film, er det ofte de etiske dilemmaer, der behandles. Bernhard Shaws »Major Barbara« handler om den idealistiske frelserpige, der gør op med sin kyniske våbenfabrikant-far - et tema, som i forskellige forklædninger går igen, og som til syvende og sidst stiller spørgsmålet: Skal erhvervslivet stå til direkte etisk regnskab, eller er virksomheder primært sat på jorden for at give overskud, og først gennem sikring af arbejdspladser og et overskud, der kan komme velgørende institutioner til gode?

Spørgsmålet er ikke blevet mindre aktuelt nu, da virksomheder aktivt tager del i diskussionen om deres sociale og etiske ansvar. Og de bliver stillet til regnskab, senest i dokumentarfilmen »Supersize me« om hvad der sker, når et menneske i en måned udelukkende lever af mad fra McDonald's. En anden er dokumentarfilmen »The Corporation«, som er lavet efter Joel Bakans bog af samme navn.

Ville være psykopat
Mallen Baker, der er redaktør af det elektroniske nyhedsbrev Business Respect, hilste for nylig »The Corporation« velkommen som en film, der stiller nogle oprigtige og fundamentale spørgsmål angående corporate social responsibility (CSR) uden den sædvanlige dæmonisering af forretningsverdenen.

Filmens hovedpointe er, at kravene til en virksomhed om at maksimere udbyttet for aktionærerne er så stort, at selv om de personer, der står i spidsen for virksomheden, er retskafne mennesker, vil de uundgåeligt og altid være tvunget til at sætte virksomhedens interesser over samfundets, skriver Baker.

»Hvis en virksomhed var et menneske, ville det være psykopat. Den lyver, stjæler, slår sågar ihjel uden at blinke, hvis det er i aktionærernes interesse,« skriver hun.

Hun peger dog på en tredje vej, der nu også er nået til erhvervslivet. Det er ikke et spørgsmål om, at enten tjener man penge, eller også er man ansvarlig. Begge dele kan godt lade sig gøre. Hun peger på John Browne, der optræder i filmen og som leder af BP har formået at gøre begge dele, fordi det gav forretningsmæssig mening at vise social ansvarlighed. Dog - når valget opstår, vinder indtjeningen over andre hensyn.Læs hele Mallen Bakers artikel på www.ethicalcorp.com.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen