Berlingske Business

Den sidste IT-milliardær stopper

Den sidste IT-milliardær stopper - 1
»Jeg vil altså ikke igen arbejde 50, 60 eller 70 timer om ugen. Det orker jeg ikke. Det har jeg gjort i 20 år. Nu vil jeg købe mig ind i den rette virksomhed, hvis jeg finder den, og det glæder jeg mig til,« siger Erik Damgaard, 43, der netop har sagt op hos Bill Gates og er flyttet fra Clyde Hill i Seattle til Hellerup i Danmark. Arkivfoto: Jørgen Jessen.<br>

Bill Erik Damgaard har forladt Microsoft. Den danske IT-milliardær, som solgte sit livsværk til Bill Gates, har ikke kunnet finde udfordringer nok hos Microsoft i USA. Nu starter han forfra i Danmark.

Klokken halv fire i morges var det præcis en måned siden, at Erik Damgaard, Microsoft, for fuld fart forlod sit livsværk Navision.

Med 300 km. i timen slap maskinen asfalten i Seattle-Tacoma International Airport i USA, og Erik Damgaard, hans hustru og de to børn - Sebastian på 10 og Marie-Louise på 12 år - kan se tilbage på 18 spændende måneder hos Microsoft i Seattle.

Men nu er det slut.

Erik Damgaard, 43, har sagt op hos verdens rigeste mand Bill Gates i en af verdens rigeste virksomheder, Microsoft.

»Det er det rigtige tidspunkt. Der har været mange omvæltninger de sidste fem år, og nu føler jeg, vi har afleveret, hvad der skal afleveres.

Produkterne er ført ind i Microsoft-verdenen, og selv om der er mange spændende job i Microsoft i USA, så ville jeg skulle binde mig for mange år fremover, og det vil jeg ikke,« siger Erik Damgaard til Berlingske Tidende.

Heller ikke i det tidligere Navision-hovedkontor i Vedbæk kan Erik Damgaard se en fremtid.

»De gode job er taget. Jeg synes ligesom ikke at kunne se udfordringen, så jeg har sagt pænt nej tak til Vedbæk. Nu begynder jeg et nyt liv med min hustru og mine børn. Og jeg glæder mig.«

Løftet pegefinger mod Bill
Erik Damgaard blev milliardær, da Navision i 2002 blev solgt til Microsoft for 11 mia. kr. Sammen med broderen Preben, der forlod Microsoft i juni 2003, skabte Erik Damgaard softwareselskabet Damgaard Data. Hvor Preben Damgaard var den udadvendte strateg og sælger, var Erik teknikeren og arkitekten, der stod bag de kodelinier, som skabte et af de sidste 100 års mest fantastiske - og indbringende - erhvervseventyr.

Damgaard Data blev siden børsnoteret, fusionerede derefter med ærkekonkurrenten Navision for endelig at blive solgt til Microsoft.

Det er i dag, i sagens natur, Microsoft, der har sat sig på al udvikling i det tidligere Navision. Og Erik Damgaard retter, om ikke en hård kritik, så i hvert fald en løftet pegefinger mod udviklingen i Microsoft.

»Hvis jeg skulle være fortsat i Seattle, så ville det være inden for den del af ERP, der passer til Longhorn (den næste Windows-version, som er selskabets vigtigste produkt, red.), når den er klar. Men jeg synes, jeg har rodet med ERP (systemer til virksomhedsstyring, red.) i 20 år, og det er på tide, at prøve noget andet. Jeg må erkende, at det store fokus i Microsoft er Longhorn. Her er man meget dedikeret. Hvis man ser på, hvad Microsoft har brugt og bruger af det Navision, de købte, så er det mere menneskene, principperne og ideerne, end det er teknolo-gien. Det skyldes, at Microsoft lige nu bruger megen energi på den nye Windows-version Longhorn, som i øvrigt ser meget spændende ud. Et fantastisk produkt.

Men det er så anderledes et produkt end Navisions, og det skal det også være, for det er jo to forskellige produktgrupper, men... ja, jeg overdriver ikke, når jeg siger, at det er dér, fokus ligger.«

Selv om Erik Damgaard er en af verdens dygtigste programmører, så er det ikke inden for Windows- og Office-programmerne, han har har slået sine folder, og det betyder, at man per definition rykker ned i hierarkiet i Microsoft-hovedkontoret.

I virkeligheden består Microsoft-paletten af utroligt mange programmer, men det er på ganske få PC-programmer, opmærksomheden ligger, og det betyder, at den danske software ikke ligger øverst på agendaen i Mícrosofts marketingmaskine.

Problemer for Vedbæk?
»Jeg synes, Bill Gates personligt brugte megen tid på vort produkt, og jeg har været med til flere produktgennemgange med Bill Gates, så ledelsesmæssigt er det i høj fokus. Men ikke kommercielt. Ting tager tid,« siger Erik Damgaard.

Indtil videre har verdens største software-koncern pumpet mange millioner dollar ind i den danske og europæiske Navision-del, men vil det fortsætte?

»Der er selvfølgelig altid en udfordring med at integrere udviklingsafdelinger, der ligger uden for hovedkontoret, og Microsofts holdning er generelt, at det er rart, at det ligger i Redmond (Seattle, red.).

Så kan man spørge, om der skal skæres væk i Vedbæk eller om, hvor det er mest optimalt at placere ERP-udviklingen på længere sigt. Er det i Vedbæk eller Fargo (her ligger Navisions-søsterselskab GreatPlains, der også er ejet af Microsoft, red.)?

Svaret på det spørgsmål har jeg ikke. Dog er det hævet over enhver tvivl, at det er en klar fordel med Vedbæk-placeringen, når Microsoft skal ekspandere i Europa. Og for ledelsen og medarbejderne i Vedbæk er det derfor vigtigt, tror jeg, at de fokuserer meget på forretningsløsningerne og mindre på teknologien. Men det er kun min fornemmelse, et forhåbentligt godt råd fra en gammel kollega.«

Starter forfra i Danmark
Erik Damgaard har i et par uger været i fuld sving med at etablere en ny tilværelse for familien i Danmark.

»Vi har lejet os ind midlertidigt i et hus i Gentofte, indtil vores nye hus i Hellerup er sat helt i stand henad sommerferien. Børnene er begyndt i skolen, og det går vældig godt. Det er rart at være hjemme. Jeg havde næsten glemt, hvor dejligt, der er i Danmark. Man skal vist være ude for bedst at kunne se det.«

At være udenlandsdansker, som Navision-kollegaen Jesper Balser i London har valgt det, ligger ikke til Erik Damgaard.

»Jeg har lært, at Danmark er et fantastisk dejligt land, selv om jeg afgjort kommer til at savne USA.«

Det er heller ikke skatten, der generer milliardæren.

»Hvis man har en rigtig stor formue, så er skatten faktisk god i Danmark, for vi har jo ingen formueskat, og det er også rimeligt, hvad der skal betales af de penge, der siden går i arv. Der, hvor Danmark er for hård, er ved personskatten, men hvorom alt er, så har jeg rigeligt råd til røde bøffer.«

Biler er blevet indkøbt, og Erik Damgaard kigger sig også om efter ny beskæftigelse. Han er i det forgange år indtrådt i bestyrelsen for to danske IT-selskaber.

Højst fem bestyrelser
Iocore-7N A/S er navnet på en stor IT-konsulentvirksomhed i Holte under ledelse af administrerende direktør Jeppe Hedaa, som har kendt Erik Damgaard gennem mange år.

»Iocore-7N beskæftiger sig med Danmarks allerstørste virksomheder, og det tiltaler mig, for man skal huske på at både Navision og Microsoft jo kommer nedefra. Så jeg skal lære noget i Iocore-7N, og så er jeg også indtrådt, fordi Jeppe Hedaa er direktør og medejer. Ham har jeg stor tillid til.«

Foruden formandsposten i Iocore-7N sidder Erik Damgaard i bestyrelsen for Chemometec i Allerød, der producerer analytiske instrumenter.

»Jeg er ikke aktivt jobsøgende, men vil gerne gå ind i et par bestyrelser, men man kommer ikke til at finde mig i 20 bestyrelser, højst fem. Desuden vil jeg kigge mig om efter den rette virksomhed og så købe mig ind. Det kunne være sjovt at starte forfra, ikke fra bunden, det gider jeg altså ikke igen, men deltage i udviklingen af en mindre etableret virksomhed, det har min interesse. Jeg tror ikke, det kan lade sig gøre at skabe en tilsvarende succes som Damgaard og Navision; den tid er vist slut, og mindre kan også gøre det. Mon ikke jeg er den sidste IT-milliardær i denne omgang?«

Det er i og omkring internettet, Erik Damgaard tror IT-fremtiden ligger.

»De enkeltstående programmer skal køre via nettet. Førhen installerede og brugte man softwaren i selve den virksomhed, man arbejder i, men jeg tror, meget ryger på nettet og drives derfra. Man lejer sig ind og bruger nettets service.«

Tiden bruges på formuen
Og så er der det med pengene. Hvor mange er der egentlig?

»Det drejer sig vel om en god milliard, og det giver en enorm frihed, men det er jo ikke ligegyldigt, hvordan de placeres. For når du har købt dig et godt hus, nogle gode biler og sådan, så er det vigtigt at have øjet rettet mod aktieinvesteringer. Det bruger jeg megen tid på. Ikke fordi jeg sidder og daytrader, men fordi jeg følger aktiemarkedet nøje, følger op på mine investeringer, ændrer fordelingen og i det hele taget er opmærksom. Formålet med at bruge en hel del tid på formuepleje, er, at formuen skal bevares i mange generationer, uden at nogen af den grund skal mangle noget undervejs. Omvendt skal børnene heller ikke forvente, at alt bliver serveret på et sølvfad. Men de får muligheden for at få de bedste uddannelser, der kan give dem en god karriere, eller hvad der nu vil drive dem.«

Med både Preben og Erik Damgaard ude af Damgaard, Navision og Microsoft ligger det lige for at spørge, om brødrene er klar til at finde sammen i et nyt erhvervseventyr.

»Ha, ha, nej... nej, det tror jeg ikke. Preben og jeg har det godt sammen, men nej. Nu har jeg jo også set på ham i 20 år, for ikke at tale om de 20 år i barndomshjemmet, så det må være rigeligt. Men øh, jeg ved da, hvor jeg skal ringe hen, hvis jeg får øje på noget.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen