Berlingske Business

Den økonomiske strateg i FIH

FIHs stærke direktør, Lars Johansen, vil igen spille en aktiv rolle i forbindelse med et salg af FIH - akkurat som i 1999, da FöreningsSparbanken købte FIH for næsen af Henrik Thufason og BG Bank.

Udsigten til Sverige har Lars Johansen fra morgen til aften. Når han bakker bilen ud af garagen i Snekkersten om morgenen, har han Sverige på sin venstre hånd hele vejen ind ad Strandvejen til København, og når han hver morgen tager plads i hjørnekontoret på fjerde sal i det nye imposante hovedsæde yderst på Langelinie, har han udsigt til Sverige.

Fra morgen til aften bliver Lars Johansen på den måde mindet om, at han arbejder for de svenske ejere af specialbanken FIH. Men faktisk er det kun udsigten til Sverige, der minder ham om det svenske ejerskab. Til dagligt er Lars Johansen nemlig herre i eget hus, og det har han været, lige siden sin tiltræden som chef for FIH i 1998.

Lars Johansen navigerede behændigt udenom en fremadstormende Henrik Thufason, som forsøgte en fjendtlig overtagelse af FIH i 1999.

I stedet for byde køberen inden for og lade aktionærerne glæde sig over de rare penge, som købet ville udløse, satte Lars Johansen en ny dagsorden ved at finde en anden køber, der var parat til at byde over Henrik Thufason og hans BG Bank.

Holder taktstokken
Den nye ejerkreds fik den svenske storbank FöreningsSparbanken som dominerende ejer, og det er den ejer, der nu efter fireethalvt år har sat et »til salg« skilt på sin diskrete danske pengemaskine.

Fireethalvt år med svensk ejerskab har ikke rokket ved Lars Johansens position som manden, der svinger taktstokken over de 167 medarbejdere.

Det, der har sikret Lars Johansen den udstrakte autonome frihed, er selvfølgelig solid indtjening år efter år. Når FIH nu igen skal sælges, vil det ikke komme til at ske hen over hovedet på Lars Johansen. Han vil sikre sig og sine med det ene formål at bevare FIH som en selvstændig virksomhed.

Den tro er stærk hos Lars Johansen, der til gengæld har meget lidt tiltro til at lade FIH indgå i en anden finansiel koncern, som det ellers var Henrik Thufasons plan tilbage i 1999.

Lars Johansens sikre styring af taktstokken i FIH fører sjældent til, at stokken rammer fingrene på medarbejdere. Der hersker en udstrakt grad af frihed for de ansatte.

Men som Lars Johansen siger: »Alle ved, at jeg er administrerende direktør. Det behøver jeg ikke at demonstrere hele tiden.«

Svensk nærkontakt
Glasbygningens gennemsigtige stil afspejler også virksomhedens åbenhed. Der er ikke valgt en tillidsmand. Medarbejdernes uddannelsesniveau er højere end i en almindelig bank, og meget af arbejdet er projektorienteret.

Som administrerende direktør holder Lars Johansen sig ofte til de store linier i de projekter, han bliver præsenteret for.

Allerede inden sin tiltræden i FIH var Lars Johansen i nærkontakt med svenskere. Som chef for Københavns Fondsbørs var han med til at underskrive den første samarbejdsaftale mellem den danske og den svenske børs.

Jobbet som chef for Fondsbørsen varede kun to år, fordi Lars Johansen ifølge eget udsagn fik et tilbud, som han havde svært ved at sige nej til.

Lars Johansen begyndte som studentermedhjælp i den daværende Privatbanken i 1967 og blev i 1985 medlem af direktionen i den bank, der senere kom til at hedde Unibank og endnu senere Nordea.

En organisationsændring i 1993 gik ham imod, og han forlod derfor banken.

Herefter etablerede han sig i stedet som selvstændig rådgiver - blandt med rådgivning om børsintroduktioner.

På jagt med pigerne
Lars Johansen fylder 60 i oktober næste år, men det ligger ikke i kortene, at han forlader skuden på Langelinie. Han har kontrakt med de nuværende svenske ejere, til han fylder 63 år.

Sidste år bestod Lars Johansen jagtprøve, og det skete sammen med to af hans tre døtre. Familien har ikke umiddelbart adgang til jagtmarker, så farmand og pigerne går på skydebanen en gang i mellem for at skyde efter lerduer.

Rekyl fra bøssen sætter ikke blå mærker i skulderen på den tætte mand, og hidtil har hans aktive rolle i udformningen af FIHs fremtid heller ikke givet bagslag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen