Berlingske Business

Den norske købmand

Orkla Efter tabet af Carlsberg slikker den store norske industri- og investeringskoncern, Orkla, sårene. Det investeringslystne selskab har en voksende milliardforretning inden for fødevarer og medier i Danmark.OSLO: Direktør Finn Jebsen byder på kaffe, kager og chokolade ved bordet i direktions- og bestyrelseslokalet i Orklas hovedsæde Karenslyst Allé 6 i forstaden Skøyen lidt uden for Oslo.

»Her har vi noget fra Odense. Det er marcipanbrød,« siger den adm. direktør.

Koncernchef Finn Jebsen er øverste chef for en af Norges største børsnoterede virksomheder med 32.000 ansatte. Målt på børsværdien har koncernen i dag en værdi på 42 mia. norske kr., og Orkla omsatte sidste år for 45 mia. kr. Driftresultatet var på knap fire mia. kr. før goodwill-afskrivninger.

Ingredienserne til chokoladen er fra Odense Marcipanfabrik, der for 100 år siden blev startet af bogholder Lauritz Thobo-Carlsen i Dronningensgade i den fynske hovedstad. Virksomheden ejes i dag 100 procent af Orkla.

Orkla har i de senere år haft en voksende milliardforretning inden for fødevarer og medier i Danmark. Ud af en sidste års omsætning på godt 6,5 mia. norske kr. (5,5 mia. danske kr.) i Orklas danske virksomheder, var de 1,4 mia. kr. og 3,2 mia. kr. inden for henholdsvis på fødevare- og medier.

Seneste opkøb er virksomheden Credin, der blev overtaget af Orkla i 2003. Odense Marcipan blev overtaget af Orkla i begyndelsen af 1990erne, og det var begyndelsen på Orklas investeringer i danske fødevarevirksomheder. Credin leverer ingredienser, råvarer og forarbejdede produkter, bl.a. mel og brød, til producenter af margarine, marcipan og brød i bageriindustrien i en række lande.

Medier og madvarer
I den seneste uge har Orklas strid med Carlsberg været forsidestof i aviserne. Og Orkla slikker stadig sårene efter det grumme slagsmål med professorvældet i Carlsbergfondet. Professorerne i Carlsberg pressede Orkla ud af det fælles datterselskab Carlsberg Breweries, fordi de ønskede et rent dansk ejerskab. Øl udgjorde de 1,7 mia. norske kr. af Orklas danskbaserede omsætning. Men Orkla er en vidtforgrenet koncern, der repræsenterer meget andet en øl.

Det er en industri- og investeringskoncern med tre kompetanceområder: Mærkevarer, specialkemi og finansielle investeringer. Mærkevarer er det største område. Her indgik Carlsberg Breweries med en andel.

Under mærkevarer hører også Orklas medier, fødevarer, vaskemidler og hygiejneartikler. Mærkevarer udgør 85 procent af omsætningen Orkla.

Orkla kontrollerer således Det Berlingske Officin, bl.a. aviserne Berlingske Tidende og B.T. Orkla Media i Danmark omsatte i 2003 som nævnt 3,2 mia. norske kroner.

Den norske dagligvarekoncern har solidt fodfæste i Sverige og Norge, men er stærkt på vej ind i Danmark og Polen. 71 procent af totalomsætningen i Orkla ligger i øvrigt uden for Norge.

Den gamle Fabrik
»Vores strategi er i bred forstand at betragte Norden som et stort hjemmemarked for vore mærkevarer. Vi har i dag vores største markeder i Sverige og Norge inden for produktion af dagligvarer. Derfor er det naturligt for os at blive større i Danmark,« siger Finn Jebsen.

Ud over 100 procents ejerskab af Odense Marcipan og Beauvais er Orkla medejer af de danske virksomheder som Kims og Dragsbæk Margarine, der fremstiller snacks, chips og margarine mv.

Både Kims og Beauvais er meget vigtige mærker for Orklas profil. Enhver dansker kender den populære marmelade fra »Den gamle Fabrik«, som i dag produceres af Beauvais og kan købes i næsten enhver dansk butik.

Orkla ser de over 20 millioner forbrugere i Norden som sit hjemmemarked, og her ligger hovedparten af dagligvareomsætningen.

En af de vigtigste brikker i Orklas fødevaredivision er den 100 procent ejede Beauvais A/S, der årligt omsætter for en halv mia. danske kr. Beauvais blev for mere end 150 år siden blev grundlagt franskmanden Jean D. Beauvais som Danmarks første konservesfabrik. Virksomheden, der er mest kendt for sit ketchup, forsyner desuden danske frokostborde med sild og andre fiskeprodukter fra Glyngøre, der er det bedst kendte sildemærke i Danmark. Tun, kippers og makrel er andre velkendte produkter fra den kant.

Fokus på driften
Finn Jebsen og hans folk er gode til at fokusere på driften og få vendt skrantende virksomheder til gode forretninger. Den norske koncern har haft en kraftig vækst, og Orkla køber næsten hvert år nye virksomheder.

Der sker en løbende tilpasning af den 350 år gamle industri- og investeringskonsern, der er aktiv inden for så forskellige produkter som pizza, færdigmad, fiskeprodukter, kiks og kosmetik. Fællesnævneren er mærkevarer.

»Vi er en stærk organisation, og vi lægger stor vægt på med en sund virksomhedskultur, en god ledelse og god kompetence inden for vores fagområder. Dårlig drift er alle problemers moder. Alle virksomheder, der siger, at de har strategiske problemer har som regel problemer med driften,« mener topchefen på Karenslyst Allé i Oslo.

Ud over at være gode til at håndtere driften i virksomhederne, er det også Orklas mål at ekspandere gennem opkøb af virksomheder og gennem joint-ventures at effektivisere fælles virksomheder.

»Dannelsen af Carlsberg Breweries i 2001 udsprang af den tankegang. Derfor indgik vi ægteskab med Carlsberg og slog vores øl- og drikkevareproduktioner sammen. Vi mister nu vores tre bryggerier i Norge, et i Sverige og en række i Rusland,« siger Finn Jebsen.

I midten af 1990erne kom Orkla ind i Baltic Beverages Holding (BBH), som har været en af verdens store og mest vellykkede øleventyr. BBH, der i dag ejes 50 procent af Carlsberg Breweries, sidder i dag på over en tredjedel af det russiske ølmarked.

Takket være Orkla blev BBH hurtigt større, og i 2001 blev det en del af Carlsberg Breweries. Orklas datter i Rusland, der endte med at blive Carlsbergs datter, har tjent masser af penge, som er investeret i bryggerier i og uden for Rusland.

»Vi ønsker at gå fra at være nordisk til mere international, når mulighederne er der. BBH har været ekstremt vellykket. Vi har ønsket at udvikle flere positioner i Østeuropa, men det har taget længere tid, end vi havde håbet. Nu mister vi vores barn, Baltic Beverages Holding, og det beklager vi,« siger Orklas koncernchef Finn Jebsen.bso@berlingske. dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen