Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Den irske løsning

Sådan oplever gæsten det på Crowne Plaza Hotel i Dublin. På værelset er der højhastighedsadgang til Internet. Når stikket er sat i den bærbare PC, starter Internet-programmet. Efter at have tastet sit kreditkortnummer ind har man øjeblikkelig netadgang uden at skulle rette i computerens opsætning. I indgangsområdet i stueetagen er der gratis, trådløs Internet-adgang. Derved bliver folk siddende længere, og hotellet tjener i stedet på at sælge drikkevarer og mad. Alle DVD-film, som vises på fjernsynet på værelset, ligger på en harddisk i stedet for som normalt at køre i en sløjfe på særlige tidspunkter. Så kan man helt selv bestemme, hvornår man vil se hvilken film, og man kan holde pause for at gå på toilettet eller tage telefonen. Når gæsten er checket ind i receptionen, aktiveres fjernsynet, minibaren låses op, og telefonen åbnes ud af hotellet. På telefonens skærm bydes gæsten velkommen.

Minibaren giver automatisk besked til receptionens system, når gæsten bruger af den. Drikkevarer og snacks skrives direkte på regningen. Har telefonen ikke været brugt en tid, vises der i stedet reklamer på skærmen. Telefonens skærm (som - for de indviede - i virkeligheden er en lille XML-browser) giver adgang til en række informationer: Byguide, valutakurser, vejrudsigt, hotellets faciliteter, en A-Z-guide til hotellet (elektricitet, blomster, faxtjeneste, placering af hårtørrer m.m.), beskrivelse af turistattraktioner, flyafgange fra Dublin, vækkeur m.m.

Knappernes funktion ændres, afhængigt af hvad man kikker på netop nu.

Fra telefonen kan man sende lydbeskeder som e-post. Ganske som på en mobiltelefon tastes e-postadressen ind via tasterne. Dernæst taler man sin besked ind. Den kan man genhøre, rette og evt. slette, inden et tryk på Send ekspederer beskeden af sted som e-post men med talebeskeden som vedhæftet lydfil.

Hotellet kan vælge at lægge en reklametekst nederst i selve beskeden, som det kendes fra normale nettjenester. Rengøringspersonalet melder via telefonen værelset klart - ikke ved at ringe men ved at logge sig ind og vælge i en menu på skærmen. Her kan også gives besked om evt. nødvendige reparationer. Oplysningerne går direkte ind i receptionens system. Th.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen