Berlingske Business

Den gode fornemmelse

Født og opvokset i Brasilien og med en kone, der er diabetiker, var det kun naturligt for Richard Pilnik at træde ind i medicinalindustrien. Gennem 21 år har han arbejdet for amerikanske Eli Lilly og er i dag medicinalgigantens øverste chef i Europa.

Selvfølgelig handler det om at tjene penge.

Men det handler også om at hjælpe andre, og derfor er posten som topchef i en af verdens allerstørste medicinalkoncerner kun ganske naturlig for Richard Pilnik.

Født og opvokset i Sao Paolo i Brasilien har han været i øjenhøjde med fattigdom og sygdom, som den dag i dag er med til at give Richard Pilnik en god fornemmelse i kroppen, hver gang Eli Lilly opdager og udvikler et nyt lægemiddel, der kan redde liv.

»Min kone er diabetiker, og samtidig har jeg oplevet megen fattigdom i Brasilien, hvor jeg er vokset op med at hjælpe folk og hjælpe samfundet. Derfor har det altid givet mening for mig at være i medicinalindustrien,« siger Richard Pilnik.

Sprogøre
Han er søn af brasilianske forældre, der igen var børn af immigranter fra Rusland og Portugal, hvilket altsammen har givet et fantastisk sprogøre.

»Da jeg var barn talte min ene bedstemor til mig på russisk eller fransk, mens den anden tiltalte mig på engelsk eller portugisisk. Det kunne være ganske forvirrende men er gavnligt, når jeg i dag rejser verden rundt.«

Undervejs i sin 21-årige karriere hos Eli Lilly har han boet i seks forskellige lande, og behersker endnu flere sprog. Som europæisk chef for Eli Lilly er han i dag bosat med sin kone og tre teenage-sønner i London.

Selv om han i dag taler engelsk med umiskendelig amerikansk accent, havde Richard Pilnik aldrig været i USA, før han begyndte sin universitetsuddannelse på Duke University i North Carolina.

»USA har en enorm indflydelse i hele Sydamerika, men jeg havde faktisk aldrig sat mine fødder i USA, inden jeg begyndte på universitetet. Jeg tog dertil, fordi jeg syntes, det kunne være interessant. Det åbnede mine øjne for, hvordan sundhedsindustrien kunne gavne syge og fattige mennesker.«

Begyndte som sælger
Efter endt universitetsuddannelse begyndte han som sælger af hospitalsudstyr, og fra sin base i Miami drog han rundt på salgsturné i USA, Peru, Bolivia og Brasilien.

»Jeg vidste på det tidspunkt, at jeg ville tage en MBA. Så målet med mit arbejde som sælger af hospitalsudstyr var at tjene penge nok til, at jeg kunne tage en MBA. Jeg arbejde med et bonussystem for hvert salg, jeg sikrede. Efter nogle få år kunne de opsparede penge fra bonussytemet faktisk betale de første tre af fire semestre. I det fjerde semester løb jeg dog tør for penge, men jeg havde på det tidspunkt en god veninde, der betalte for mit sidste semester. Den gæld har jeg betalt af på lige siden, for veninden er nemlig i dag min kone. Det må være den bedste investering, hun nogensinde har lavet,« griner Richard Pilnik.

Som topchef i et af verdens største medicinalselskaber er Richard Pilnik på job næsten hele tiden. Fritiden bliver brugt på Formel 1-løb, tennis og på kapsejlads.

Omkostninger
»Engang sagde jeg også, at en af mine interesser var at rejse, men i dag rejser jeg så meget i mit job, at det nu istedet handler om at være sammen med familien.«

Al rejseriet er en spændende del af jobbet, men det har også sine omkostninger, indrømmer Richard Pilnik.

»Børnene tilpasser sig meget hurtigt. Det er i virkeligheden os forældre, der har det svært. Ulempen er de mange kilometer væk fra familien til fødselsdage og højtider. Særligt når familien bliver ældre og ældre. Mit mål er at skabe de rette værdier for mine børn, så de ved, hvad verden har at tilbyde på godt og ondt, når de engang forlader reden.«

Og så er der lige dét med at være født og opvokset i Brasilien, så er man vel interesseret i fodbold?

»Nej, fodbold er ikke en hobby for mig - det er en religion. Jeg er gammel nok til at have set Peles sidste kamp for Santos, og det var fantastisk. Jeg er det, man kalder for en Santista, altså en Santos-fan. Verden går i stå omkring mig, når Brasilien spiller. Brailien har lige vundet Copa America, ved du nok, selv om Argentina spillede meget bedre i finalen. Men det får du mig aldrig til at indrømme offentligt.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen