Berlingske Business

»Den gamle« vender hjem

Efter en rundtur i medielandskabet vender Peter Engel tilbage til DR som chef for DR Ung, hvor han vil fastholde, at »jeg kan godt lide den kommercielle tilgang til tingene«.

Det kan umiddelbart synes svært at forbinde begreber som kommercialisme, målgruppefokusering og trimedialitet med DRs Børneradio, men ikke desto mindre er det, hvad der i disse dage optager den tidligere Børneradiojournalist Peter Engel.

Han skifter pr. 1. april jobbet i Koncern TV ud med en stilling som chef for DR Ung, og dermed vender han hjem til den afdeling, hvor det hele startede tilbage i 1992. Og dog:

»Der er sket meget i DR siden dengang. I 1999 blev det gamle B&U delt op i to dele, hvoraf DR Ung er den ene. Afdelingen var den første trimediale afdeling i DR, og i mit nye job får jeg ansvaret for produktionen af både TV, radio og internet til de 15-25 årige,« siger Peter Engel, der har bred erfaring med børn, unge og medier.

Den journalistiske karriere er gået via Børneradio over Det Danske Filminstitut, Zentropa og produktionsselskabet Koncern TV - alle steder i funktioner, hvor omdrejningspunktet har været børn og unge. Selv ser han sig ikke som journalist.

Underholdningsbranchen
»Helt ærligt - jeg tænder ikke på nyheder og på at lave avis. Jeg opfatter i højere grad mig selv som en del af underholdningsbranchen. Ved at arbejde med børn og unge har jeg mulighed for at lave noget anderledes, og det synes jeg virkelig er spændende,« siger den 40-årige Engel, der i tiden på Børneradio var en del af en generation, der for alvor satte - og fortsat sætter - sit præg på den danske underholdningsindustri.

En del af talentfabrikken
»Jeg var en del af det Børneradiokuld, der talte folk som Henrik Pretorius, Michael Berthelsen, Oliver Zahle og Sara Bro, og der var knald på. Der gik nogen gange Rote Arme Fraktion i det,« griner Peter Engel, der som DR Ung-chef nok kan se frem til en noget anden rolle end dengang.

»Jeg vil nødigt virke ultrakommerciel, men jeg kan godt lide den kommercielle tilgang til tingene, man har på TV2 - og som man også har på nogle programmer på DR. Der er et afrikansk ordsprog, som siger, at man ikke kan score uden at have et mål, og i den henseende har jeg helt klart lært noget af Zentropa og TV2s måde at tænke på. Jeg vil fokusere på, at DR bliver bedre til at definere sine mål,« siger Peter Engel, der understreger, at han ikke er blevet ikke ansat til at rationalisere: »Jeg er ikke blevet ansat til at fyre folk. Jeg er ansat til at styrke DRs ungdomsprofil. Jeg er ikke missionær, men jeg har en klar holdning til ungdoms-TV. I mine øjne handler det om at lave noget, de unge synes er fedt. Jeg vil tilføre DR Ung lidt mere indhold, så der i højere end nu grad tages afsæt i de unges eget univers.«

DR og TV2 samarbejder
Peter Engel fortsætter indtil sin tiltrædelse som redaktionschef for ungdomsprogrammet »Rundfunk«, der vises på TV2. Derefter rykker han over til konkurrenten, hvor han i DR blandt andet får ansvaret for ungdomsprogrammet »Boogie«. Men så simpelt kan det ikke ifølge Peter Engel ikke stilles op.

»På sin vis er TV2 og DR selvfølgelig konkurrenter på unge-området, men der er faktisk en høj grad af samarbejde på tværs af de to kanaler. Desuden er der med DRs licitationsstruktur en meget høj grad af konkurrence - både intern og ekstern - og derfor kan TV2 ungdomsflade ikke siges at være konkurrenten. På det område har jeg stor erfaring fra Zentropa, hvor vores programmer ofte konkurrerede direkte med DRs egne produktioner, så jeg synes ikke, at jeg med skiftet fra TV2s »Rundfunk« til DRs »Boogie« kan siges at gå over til fjenden,« siger Peter Engel, der ikke har kunnet kalde sig teenager i 20 år. Og trods den notoriske fascination for de unges univers føler han sig da heller ikke ung med de unge:

»Det er ikke min ambition, og det kan vel i øvrigt heller ikke lade sig gøre. I forhold til dem er jeg bare en gammel stodder,« griner Peter Engel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen