Berlingske Business
17:41God weekend

Den finske syge

Baggrund: Nokia er ved at blive et synonym for mobiltelefoni. En undersøgelse viser, at Nokia er det helt overskyggende mærke for mobiltelefoner, når danskerne skal skifte telefon.

Nokia fylder stort set hele den finske børs - målt i omsætning og markedsværdi. Ja, nogle gange forveksler man Finland med Nokia og omvendt, har folk i telebranchen i spøj sagt. Og det er der en god grund til. For Nokia har udviklet sig til en dominerende spiller på mobiltelefonmarkedet af dimensioner, der bedst er kendt med Microsofts dominans for styresystemer til PCer.

Se bare blandt forbrugerne. Analysefirmaet Zapera har spurgt 501 danskere, hvad deres nuværende mobiltelefon hedder og af hvilket mærke deres næste mobiltelefon skal være. Undersøgelsen er repræsentativ så langt, at den dækker folk med netadgang, hvilket udgør over 75 procent af danskerne, og den giver et klart billede af finske Nokias dominans.

Kun Nokia

Svenske Ericsson taber stort i undersøgelsen. Ericsson har haft store problemer og gør nu, hvad de kan for at hente ind på Nokia gennem et samarbejde med japanske Sony. Alligevel siger 20 procent af de adspurgte, at de i dag har en Ericsson-telefon, men kun otte procent vil købe Ericsson igen.

Ser man på Nokias appel til de unge mellem 15 og 24 år, så skulle man tro, der kun fandtes Nokia på markedet. Her er færrest, kun 12 procent, i tvivl om valg af mærke, og hele 73 procent siger »Nokia«. Særlig hårdt for Siemens må det være, at ikke en eneste i den lave aldersgruppe vælger den tyske elektronikgigants telefoner.

Og Nokia fylder ikke kun godt op blandt forbrugerne. Tag nu udbygningen af det nuværende mobiltelefonnet til den såkaldte GPRS-standard, som giver telekunderne mulighed for altid at »være på nettet« og kun betale for de informationer, man modtager.

Nokia, Ericsson og andre solgte GPRS-udstyr til teleselskaberne verden over. Men det dyrt indkøbte udstyr fik lov til at stå ubrugt hen i over et år. Motorola var først med en GPRS-telefon, Siemens fulgte hurtigt efter. Men intet teleselskab gik ud og markedsførte standarden alligevel. For alle ventede på Nokias GPRS-telefon - fordi det var den, brugerne ville have. Nokias GPRS-model 8310 kom så snøvlende et år efter, at alle sendenet var klar til brug, og det har ført til overordentlig stor vrede blandt teleselskaberne.

Som direktør Kim Frimer fra TDC-selskabet Sunrise i Schweiz har sagt, at når næste standard, UMTS, skal i gang, så har Nokia bare at være klar med UMTS-telefoner fra starten. Indtil da haster det ikke for Sunrise med at købe UMTS-netværk hos finnerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen