Berlingske Business

Den enkle livsstil hitter magasin top ti 2004

Den årlige opgørelse over de mest succesfulde magasiner - hot list 2004 fra det amerikanske media- og markedsføringsmagasin Adweek - giver topplaceringer til livsstils- og shoppingblade. Årets nummer 1 handler på en og samme tid om masseforbrug og det enkle liv.

Glem alt om dagens Grand Opening i shoppingcenteret Fields. I hvert fald hvis du vil være både trendy og på forkant med fremtiden - sådan som den udspiller sig netop nu i landet, hvor shopping allerede i sidste århundrede var en religion for nogen.

For her 17 år efter den amerikanske neopop-kunstner Barbara Kruger blev verdensberømt på at navngive den daværende samfundsudvikling og masseforbrugskultur med det ironiserende slogan »I Shop therefore I am«, blæser der nemlig helt nye vinde.

Det viser i hvert fald årets opgørelse over de mest væsentlige magasiner - hot list 2004 - som det amerikansek media- og markedsføringsmagasin Adweek netop har offentliggjort.

Ind på en sikker førsteplads kommer nemlig det fremadstormende månedsmagasin Real Simple, der som undertitel har »The magazine about simplifying your life«.

Og forenkling af ens liv er lige præcis hvad den nye livsstilsbølge handler om, og som magasinerne netop nu lukreerer på. Man taler således allerede om en Simple Living-bevægelse, som herhjemme er ved at slå igennem. Udviklingen for Real Simple, der udgives af Time Inc., er til gengæld alt andet end simpel. Bladets omsætning er steget med 48,5 mio. dollar på et år - svarende til godt 91 pct. Samtidig er oplaget vokset med 31,5 pct. til godt 1,5 mio. eksemplarer. Og antal annoncesider er øget med over 350, hvilket er en fremgang på 40 pct.

Ifølge Adweeks dommerpanel, der består af folk fra mediebureauer, som har til opgave hele tiden at vide, hvor annoncørerne får mest ud af at indrykke deres reklamer - altså value for money - så kan Real Simple iøvrigt kun blive større. »Everybody wants to be there,« som de siger.

Nu er USA jo modsætningerne land, så selv om det enkle liv er det mest hotte lige nu, så kommer sidste års store magasinhit, shoppingbladet Lucky, ind som en sikker to'er. Bladet udmærker sig ved stort set kun at liste produkter samt deres priser og er på den måde også uhyre enkelt. Ingen overflødige ord eller journalistik. Mængden af annoncesider er dog vokset med godt 465 sider - et plus på knap 46 pct.

Som nummer tre finder man en gammel kending, sportsmagasinet ESPN, som fortsat anses som en af de mest solide platforme for annnoncering, hvis man skal have fat i unge mænd. Her er omsætningen steget med 42,5 mio. dollar - godt 25 pct. - og oplaget er vokset med 13,5 pct. til 1.759.697.

Men's Health sniger sig lige akkurat ind på fjerdepladsen takket være en genkomst af annoncer. Som nummer fem følger fitness-magasinet Shape, der slår alle konkurrenterne i kampen om unge læsere og nye annoncører som Jaguar, Clarins og Clinique.

Sjettepladsen går til Vanity Fair, der synes urørlig, når det gælder annoncering for luksusvarer. Som nummer syv på Adweeks hot list 2004 finder vi CookingLight, der er proppet med annoncer. At solid journalistik og gennemarbejdet storytelling har sin faste læserskare nyder The New Yorker godt af. Magasinet tildeles årets ottende plads - blandt andet ved at imponere med, at 78 pct. af læserne bliver ved og ved med at forny deres abonnement.

Det kræver til gengæld ikke den store hjerne for at konsummere InStyle, som er nummer ni på listen. Bladets popblanding af kendisser og mode er derimod nok til at tiltrække annoncer rettet mod målgruppen. Endelig - som nummer ti - finder vi O, The Oprah Magazine, der har taget navn efter talkshow-stjernen Oprah Winfrey. Og selv om hun har været på banen i mere end 18 år og The Oprah Winfrey Show derfor synes en anelse altmodich, så er der altså stadig 2.652.522 mennesker, der hver måned køber hendes blad O.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen