Berlingske Business

Del bilen med din nabo

Moderne delebiler er langt fra 2CVerne i 1970ernes flipperkollektiver. Nu booker man sin bil på internettet; forbrug og betaling registreres elektronisk.

Delebiler eller bilkollektiver vinder frem med stor hast herhjemme. Der er tusindvis af skattefrie kroner at spare hvert år på at tilslutte sig en internetbaseret samkørselsordning.

Farum Delebil er et af syv bilkollektiver, som er skudt omkring hovedstanden de senere år - de øvrige ligger i Lyngby, Køge, Albertslund, Høje Tåstrup, Roskilde og senest på Islands Brygge.

»Vi startede i 1998 og er nu oppe på at have seks biler og tæt ved 40 medlemmer. I starten var medlemmerne meget skeptiske, men det har vist sig at fungere bedre end ventet,« siger formanden for foreningen Farum Delebil. Han hedder Jørgen Brems.

Han tilføjer, at folk, som kun har brug for bil to til tre dage om ugen, kan spare penge ved at bruge delebiler, og hvis man booker bilen i tide, er der stort set aldrig problemer med at få én.

Søgningen er størst op mod påske og andre ferieperioder, men her lejer Farum Delebil ekstra biler hos Toyota eller Europcar, så de fleste også her får dækket deres ønsker.

Gratis benzin og parkering
Hertz Delebil drives af biludlejningsfirmaet Hertz og har afdelinger flere steder i landet.

»Målgruppen for vore delebiler er meget bred. Nogle har ikke råd til at købe bil eller mangler en parkeringsplads. Andre har kun brug for bil med sjældne mellemrum, når de eksempelvis skal købe stort ind til en fest eller besøge Ikea,« siger driftschef hos Hertz Delebilen, H.P. Henriksen, der i dag har 800 kunder.

At leje en bil gennem Hertz Delebiler koster 22 kroner i timen plus 2,30 kroner per kørt kilometer for den billigste biltype. Så otte timer med 150 kørte kilometer vil udløse en regning på 521 kroner. I den pris er alt indkluderet - også benzin og parkering i København, middelalderbyen undtaget. I dagtimerne på hverdage betales halv timetakst, og alle ugens nætter er der ingen timebetaling. Det månedlige gebyr er 300 kroner.

Som medlem af ordningen får man adgang til at hente bilen 24 timer i døgnet, ligesom også afleveringen kan ske døgnet rundt. Al registrering af forbrug og tid sker elektronisk og uden at man skal udfylde papirer eller andet, som tilfældet er, hvis man lejer en bil.

Deler de store udgifter
Det interessante er så, om det kan betale sig at bruge en delebil i stedet for købe bil selv.

Firmaet Bilpriser.dk har regnet ud, at det koster over 4.000 kroner om måneden at købe og eje en bil i Danmark af billigste slags - eksempelvis en Skoda Fabia eller Fiat Punto - når alle udgifter regnes med.

For dette beløb vil man i to dage hver eneste uge kunne gøre brug af en delebil hos Hertz, hvor man begge dage kører 150 kilometer og har bilen til rådighed i otte timer.

Overstiger forbruget dette niveau, så kan det bedre betale sig at købe bilen selv - hvis man altså har råd og har et sted at parkere den.

Ideen med delebiler - CarSharing - startede i 1980erne i Schweiz og har siden fået en kæmpe udbredelse også i lande som Tyskland, Holland og Østrig.

De store udgifter som køb af bilen, forsikringer og vedligeholdelse afholder klubben. Medlemmerne betaler kun et mindre månedligt abonnement og for den personlige brug.

Som medlem i et bilkollektiv kan man regne med næsten halv pris i forhold til sædvanlige priser hos udlejningsselskaber.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen