Berlingske Business
17:16

De store banker vokser

De store banker vokser - 1
Unibank - Nordeas datterselskab - set fra gården i det nye hovedsæde på Christianshavn.<br>Foto: Mogens Ladegaard

De store nordiske banker bliver større og større. Markedsandelen for de ti største er fra 1999 til 2002 vokset fra 71 til 83 procent, viser en undersøgelse i Månedsbrevet Bankinfo.

Nordea havde den største markedsandel med 18 procent fulgt af Danske Bank, der i 2002 havde 17 procent af det nordiske bankmarked. Tredjepladsen er delt mellem svenske Handelsbanken og SEB, der hver havde en andel på 10 procent.

Månedsbrevet skriver også, at de danske banker igen i år vil vise et rekordresultat, når regnskaberne for 2003 offentliggøres. Bankinfo forventer et samlet resultat før ekstraordinære poster og skat i størrelsesordenen 24 milliarder kroner i de 58 banker, som Bankinfo analyserer.

Den hidtidige rekord fra 2000 lød på 21,8 milliarder kroner.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen