Berlingske Business

De gamle dyder

Danske Banks ordførende direktør Peter Straarup havde al mulig grund til at være i godt humør, da han i går kunne fortælle, at hans bank som en af de få i verden havde haft en klækkelig vækst i overskuddet sidste år.

Men helt i den gamle Danske Bank-ånd var det alt andet end fest og farver, der var i højsædet.

Netop de gamle bankdyder er forklaringen på, at Danske Bank trodser de dårlige konjunkturer og viser fremgang, simpelthen ved at vride flere penge ud af kunderne, især erhvervskunderne.

Men det er også tydeligt, at banken stadig har problemer med at få de gamle dyder til at passe sammen med den højtråbende, højtlønnede og flamboyante stil, der præger aktiefolket. Investeringsbanken er gået fra et skuffende overskud til et gigantisk underskud, og det er ikke kun konjunkturernes skyld.

Selvom Danske Banks resultat er flot, og tallene ser astronomiske ud, kan det stadig blive bedre. .

Det er måske derfor, at Peter Straarup stadig har bedemandsminen på.

Men han har tænkt sig at gøre noget ved det. Dels skal omkostningerne holdes nede, også når konjunkturerne vender igen. Og dels vil han give aktionærerne penge tilbage via aktieopkøb, så det bliver lettere at forrente det, der er tilbage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen